تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. #1

    سوال میشه یه سوال "اذانی" پرسید؟




    بسم ایزد یکتا
    ببخشید من یه سوال توی ذهنم بود هی میخواستم بپرسم یادم میرفت.البته جوابش راحته ولی من بلد نیستم
    سوالم اینه
    در اذان که میگن "اشهد ان علی ولی الله" مگه منظورشون حضرت علی نیست؟ اگه هست پس قبل از اینکه حضرت علی امام بشه چطور اذان می گفتن؟

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر : 3


  3. #2



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیا عشقی نمایش پست ها
    در اذان که میگن "اشهد ان علی ولی الله" مگه منظورشون حضرت علی نیست؟ اگه هست پس قبل از اینکه حضرت علی امام بشه چطور اذان می گفتن؟


    منظور از جمله ی
    "اشهد ان علی ولی الله" حضرت علی (ع) می باشند و این عبارت جزء اذان و اقامه نیست، بلکه مستحب است و به قصد تبرک گفته می شود.

  4. صلوات و تشکر : 4


  5. #3



    ممنون دستتون درد نکنه ولی من نمیدونستم.این مستحب که فرمودید از کی وارد اذان شده؟

  6. صلوات و تشکر : 2


  7. #4



    اذان در سال اوّل هجرت پیامبر به مدینة منوّره تشریع شد. یکی از علت های اساسی تشریع اذان این بود که وقتی پیامبر(ص) می خواست نماز بخواند، مسلمانان متوجه نمی شدند چه موقع پیامبر به نماز می ایستد تا با او نماز جماعت بخوانند. از این رو به این فکر افتادند باید کاری بکنیم که همه متوجه بشوند. یکی گفت:ناقوس بزنیم. دیگری گفت:شیپور بنوازیم. سومی گفت:دود به هوا بلند کنیم (آتش روشن کنیم). چهارمی گفت:پرچمی بالا ببریم. پیامبر هیچ کدام را نپسندید.
    عبدالله بن زید در خواب دید که شخصی با لباس سبز به همین شکل مرسوم اذان می گوید. پیامبر همین طور در خواب دید، بعد به بلال گفت:همین الفاظ را بلند بگوید، و بدین وسیله اذان مرسوم شد. در برخی روایات آمده که جبرئیل اذان را به پیامبر وحی کرد. کیفیت اذان اولیه به گفتة اهل سنت چهار بار تکبیر و "أشهد أن لا إله إلاّ الله" و "أشهد أنّ محمداً رسول الله" و "حیّ علی الصلاة" و "حیّ علی الفلاح" و "الله اکبر" هر کدام دو بار و یک بار "لا اله الاّ الله" است. فقط مالک بن انس گفته که تکبیر اوّل را نیز دوبار باید گفت.[1]
    مرحوم شیخ طوسی در کتاب خلاف فرموده است:تکبیر اوّل چهار مرتبه و شهادتان هر کدام دو مرتبه و "حیّ علی الصلاة" و "حیّ علی الفلاح" و "حیّ علی خیر العمل" و "الله اکبر" و "لا اله الاّ الله" دو مرتبه باید گفته شود.[2]
    در کنز العمال نیز روایاتی دربارة‌ اذان و کیفیت آن به طریق اهل سنت (که در ابتدا ذکر شد) آمده است.[3]
    امام رضا(ع) از پدران گرامی اش از رسول خدا(ص) نقل می کند:"وقتی مرا به معراج بردند، جبرئیل اذان گفت،‌ دو تا دو تا (یعنی هر بند اذان دو تا بود) و اقامه گفت دو تا دو تا".[4]
    مرحوم مجلسی در بحارالانوار بعد از نقل روایات، بحث مفصّلی در اقوال و اضافه شدن "أشهد أنّ علیّا ولیّ الله" نقل کرده است. شاید علت اضافه شدن آن بوده که طرفداران خلفای راشدین گفتند:وقتی پیامبر به معراج رفت، دید بر عرش نوشته شده:"لا اله الاّ الله، محمد رسول الله، ابوبکر الصدیق". امام صادق(ع) فرمود:"وقتی که خدا عرش را آفرید، بر آن نوشت:لاأله ألاّ الله، محمد رسول الله، علیّ امیرالمؤمنین".[5]
    بنا به عقیدة شیعه، شهادت به ولایت علی(ع) جزء اذان نیست. شیخ طوسی در کتاب نهایه فرموده:"آنچه در روایات ضعیف که مورد عمل نیست وارد شده مبنی بر گفتن "أشهد أنّ علیاً ولی الله" و "أنّ محمداً‌ و آله خیر البشر" نباید به آن عمل شود و هر کس آن را در اذان بگوید، خطا کار است".[6] اما اگر شهادت به ولایت را جزء اذان ندانیم، گفتن آن به قصد ثواب اشکال ندارد. فقها و مراجع فعلی، همین نظر را دارند که شهادت به ولایت امیرالمؤمنین(ع) جزء اذان نیست، اما می توان به قصد ثواب آن را گفت.
    اهل سنت از اذان "حیّ علی خیر العمل" را حذف کرده و در اذان صبح "الصلوة‌ خیرٌ من النّوم" را اضافه نموده اند.
    زمان وارد شدن "اشهد انّ علیاً ولیّ الله" در اذان به قصد رجاء در ثواب مشخص نیست. در بعضی کتاب های تاریخی آمده که در برخی قیام های علویان،‌ اذان به شکل شیعی خوانده می شد، اما آیا این جمله در آن بوده یا نه، چیزی نیامده است. از زمان شیخ طوسی و پیشتر از او این مسئله در کتاب های فقهی مورد بحث قرار گرفته است.
    اما این که حضرت علی(ع) آن را گفته است،‌ در هیچ سندی نیافتیم که حضرت آن را گفته باشد، یا امامان پس از او گفته باشند.
    [1] الفقه علی المذهب الاربع، ج 1، ص 312.
    [2] شیخ طوسی، کتاب الخلاف، ج 1، ص 90.
    [3] علی المتقی الهندی،‌ کنز العمال، ج 8، ‌ص 329 به بعد.
    [4] بحارالانوار، ج 81، ص 107.
    [5] همان، ‌ص 112.
    [6] بحارالانوار، ج 81، ص 111.
    منبع : سايت جواب

  8. صلوات و تشکر : 3


  9. #5
    شهروند قرآنی آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1389/8/12
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 98      صلوات : 156
    صلوات گرفته : 248 در 65 پست
    وبلاگ : 1
    دریافت : 5      بارگذاری : 3
    شهروند قرآنی آنلاین نیست.



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoda نمایش پست ها
    زمان وارد شدن "اشهد انّ علیاً ولیّ الله" در اذان به قصد رجاء در ثواب مشخص نیست.
    برخی از علمای بزرگوار، از بسیاری از روایات اسلامی حتی روایات رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، استحباب شهادت سوم در اذان (شهادت به ولایت) را استفاده کرده اند.

    بنابراین، زمان استحباب گفتن اشهد أن علیا ولی الله به همان صدر اسلام و آغاز تشریع اذان برمیگردد.

    یعنی اذان از ابتدای وجودش این استحباب را دارا بوده است.

  10. صلوات و تشکر : 2


  11. #6



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهروند قرآنی نمایش پست ها
    برخی از علمای بزرگوار، از بسیاری از روایات اسلامی حتی روایات رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، استحباب شهادت سوم در اذان (شهادت به ولایت) را استفاده کرده اند.

    بنابراین، زمان استحباب گفتن اشهد أن علیا ولی الله به همان صدر اسلام و آغاز تشریع اذان برمیگردد.

    یعنی اذان از ابتدای وجودش این استحباب را دارا بوده است.
    ظاهرا نظر شيخ بزرگوار طوسي ، بر اين است كه روايات در اين باب ضعيف است :
    شیخ طوسی در کتاب نهایه فرموده:"آنچه در روایات ضعیف که مورد عمل نیست وارد شده مبنی بر گفتن "أشهد أنّ علیاً ولی الله" و "أنّ محمداً‌ و آله خیر البشر" نباید به آن عمل شود و هر کس آن را در اذان بگوید، خطا کار است".[6] اما اگر شهادت به ولایت را جزء اذان ندانیم، گفتن آن به قصد ثواب اشکال ندارد. فقها و مراجع فعلی، همین نظر را دارند که شهادت به ولایت امیرالمؤمنین(ع) جزء اذان نیست، اما می توان به قصد ثواب آن را گفت.
    حال اگر شما رواياتي در باب توصيه استحبابي جمله "اشهد ان عليا ولي الله " در صدر اسلام داريد بفرماييد تا زمان دقيق ورود استحبابي آن به اذان مشخص شود .

  12. صلوات و تشکر : 2


  13. #7
    شهروند قرآنی آواتار ها

    تاریخ عضویت : 1389/8/12
    گالري تصاوير
    0   نظرات : 0
    نوشته : 98      صلوات : 156
    صلوات گرفته : 248 در 65 پست
    وبلاگ : 1
    دریافت : 5      بارگذاری : 3
    شهروند قرآنی آنلاین نیست.



    1. ادله اي كه دلالت بر جواز شهادت بر ولايت دارد مي توان در چند بند آن را خلاصه كرد:الف ـ عموماتي از ائمه ( عليهم السلام ) وارد شده است كه هرگاه شهادت به وحداتيت خداوند و رسالت پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله ) داديد به دنبال آن به ولايت امير المؤمنين علي ( عليه السلام ) نيز شهادت و گواهي دهيد .

    ب ـ رواياتي كه دلالت دارند " شهادت بر ولايت " در اذان بوده گرچه اين روايات به مرور زمان و اختناق شديد عليه خاندان پيامبر ( صلي الله عليه و آله ) دستخوش تحريف نابودي قرار گرفته ولي از طريق گفتار فقهاي عظام علم به آن روايات پيدا مي شود چنانكه مثلاً شيخ طوسي ( رحمه الله ) در كتاب المبسوط ‌مي فرمايد:

    گفتن اشهد ان عليا امير المؤمنين ...
    در روايات شاذ وارد شده است .

    و علامه مجلسي ( رحمه الله ) راجع به شهادت بر ولايت مي نويسد :

    شيخ طوسي ( رحمه الله ) و علامه حلي ( رحمه الله ) و شهيد اول تصريح كرده اند كه احاديثي در اين باره وارد شده است .

    ج ـ از فتواي فقهاي عظام در شهادت بر ولايت چنين استفاده مي شود كه شيعيان اين شهادت را در زمان حيات ائمه ( عليهم السلام ) و ايام غيبت صغري نيز در اذان و اقامه مي گفته اند و اگر اين عمل آنها مرضي معصوم ( عليه السلام ) نبود لااقل يك روايت در نهي از آن صادر مي شد و حال آنكه هيچ روايتي در نهي بر ذكر شهادت بر ولايت ذكر نشده است .

    د ـ عمل مشهور شيعه و فتواي قاطبه فقهاي شيعه بر ممدوح بودن ذكر شهادت بر ولايت در اذان و اقامه , خود دليل ديگري است بر جواز آن .

    بدين جهت بعضي از فقهاي عظام فتوا بر جزئيت شهادت بر ولايت داده و آن را واجب مي دانند و بعضي فتوا بر جزئيت استحبابي داده و بعضي آن را مستحب ولي تركش را به عنوان ثانوي حرام مي دانند مانند :

    مرحوم اصطهباناتي قائلند كه شهادت بر ولايت جزء اذان و اقامه مي باشد مانند ساير اجزاء ديگر اذان . ( رساله الحقوق , ج 2, ص 103)

    و مرحوم سيد محسن حكيم مي فرمايد :

    شهادت بر ولايت در اين زمانها از شعائر ايمان و رمز تشيع شمرده شده لذا از اين جهت ذكر آن رجحان دارد بلكه واجب مي باشد . ( مستمسك العروه , ج 5 , ص 544 )

    و قاطبه فقهاي شيعه بر جواز ممدوح بودن ذكر آن در اذان واقامه فتوا داده اند .

    2. شهادت و گواهي به ولايت امير المؤمنين ( عليه السلام ) در اذان در تمام مناطق شيعه نشين بيش از هزار سال است كه رواج دارد و از مضامين فتاواي فقها و بعضي از روايات چنين استنباط مي شود كه " شهادت ثالثه " در زمان ائمه معصومين ( عليهم السلام ) و تا حتي در زمان خود پيامبر اكرم ( صلي الله عليه وآله ) نيز در اذانها گفته مي شد چنانچه كه در روايتي وارد شده است سلمان فارسي در زمان حيات پيامبر ( صلي الله عليه و آله ) در اذان و اقامه اش شهادت به ولايت علي ( عليه السلام ) را ذكر كرد , سپس يكي از اصحاب شنيد و خدمت پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله ) رسيد و گفت : يا رسول الله چيز عجيبي شنيدم كه تا كنون نشنيده بودم .

    آن حضرت فرمودند : آن چه بود ؟

    عرض كرد : سلمان در اذان و اقامه اش شهادت به ولايت علي بن ابي طالب ( عليه السلام )را ذكر كرد .

    آن حضرت فرمودند : خير و چيز خوبي را شنيده اي . ( جواهر الولايه , صفحه 379, از السلافه في امر الخلافه )

    و همچنين در مورد ابوذر غفاري نقل شده است كه شخصي خدمت پيامبر اكرم ( صلي الله عليه و آله ) رسيد و عرض كرد : يا رسول الله ابوذر در در اذانش پس از شهادت به رسالت شهادت به ولايت علي بن ابي طالب ( عيله السلام ) مي داد و مي گفت : اشهد ان عليا ولي الله ) .

    پيامبر اكرم فرمود : آيا فراموش كردي كه در غدير خم گفتم : من كنت مولاه فهذا علي مولاه .

    هر كه من مولاي اويم علي نيز مولاي اوست و هركس اين پيمان را بشكند جز به خودش آسيب نمي رساند.( جواهر الولايه , صفحه 389 )

    3. چون شهادت بر ولايت در فتواي فقها هم به نحو وجوب و هم به نحو استحبابي ذكر شده است لذا جاي هيچ اشكال و ترديدي در ممدوح بودن ذكر آن در اذان و اقامه نيست و چون بالاخص در اين زمان شهادت بر ولايت , رمز شيعه و شعار ايمان گرديده , بر ماست كه وظيفه خود دانسته و اين شعار را حفظ نموده و به ديگران برسانيم .

    بر فرض هيچ دليل شرعي بر ذكر شهادت بر ولايت نداشته باشيم هنگامي كه تمامي فقها در فتاوي خود تكلم كردن و ذكر گفتن در اثناء اذان و اقامه را مطلقاً جايز دانسته اند چگونه بعضي بر ذكر شهادت بر ولايت اشكال مي كنند حال آنكه اين گواهي از شريفترين دعاها و اذكار مي باشد .



  14. صلوات و تشکر : 2


  15. #8



    به نام خدا
    با سلام
    ضمن تشكر از پاسخ شما جسارتا نقدهايي كه بر اين پاسخ - البته در ارتباط با بحث ما و سوال پرسشگر - مطرح است را عرض ميكنم :
    1- ما بطور كلي معتقد به شهادت به ولايت حضرت امير (ع) و حجج معصومين (ع) در اذان به شكل استحبابي آن هستيم و نيز مقيد به اداي آن در اذان و اقامه بحث بر سر تشخيص زمان ورود استحبابي شهادت به ولايت در اذان است يعني آوردن رواياتي با سند و منبع كه دال بر ورود استحبابي اين بخش به اذان باشد تا زمان ورود استحبابي مشخص شود ، بنابراين برخي از بندهايي كه در خصوص اثبات استحباب آن و جواز شهادت و به ولايت در اذان از علماي سلف و مجتهدين و عمل هزار ساله تشيع بيان فرموديد چيزي را در ارتباط با اصل بحث اثبات نميكند .
    2- يكي ديگر از سوالات پرسشگر در ارتباط با نحوه اذان حضرت امير (ع) بود كه آيا ايشان(ع) خودشان هم در اذان به ولايت خودشان شهادت مي دادند ؟ لذا عرض كرديم كه روايتي كه در اين باب ، نحوي اذان حضرت (ع) را مشخص نمايد وجود ندارد كما اينكه در خصوص زمان ورود استحبابي شهادت به ولايت نيز عرض كرديم روايت معتبر نداريم .
    3- در خواست بنده از شما بيان روايات بود كه هر چند مواردي را بيان فرموديد اما بدون منبع و اسناد بود .
    با تشكر

  16. صلوات و تشکر : 3


  17. #9



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoda نمایش پست ها
    بحث بر سر تشخيص زمان ورود استحبابي شهادت به ولايت در اذان است
    یعنی واقعا نمیشه فهمید دقیقا "اشهد ان علیا ولی الله" به طور مستحب از چه موقع وارد اذان شده؟

  18. صلوات و تشکر : 3


  19. #10



    نقل قول نوشته اصلی توسط iranproud نمایش پست ها
    یعنی واقعا نمیشه فهمید دقیقا "اشهد ان علیا ولی الله" به طور مستحب از چه موقع وارد اذان شده؟
    پیشینه شهادت بر ولایت علی علیه السلام در اذان و اقامه

    الف) در اوائل غیبت کبرا سه دولت شیعی با تفاوت زمانی اندک و هم زمان در سه نقطه جهان تشکیل شد:
    1. دولت آل حمدان درشامات (فلسطین، اردن، سوریه و شمال عراق)
    2. دولت فاطمیان یا اسماعیلیان در مصر و مغرب عربی (شمال آفریقا)
    3. دولت «آل بویه» یا «دیلمیان» در ایران. در عصردیلمیان حوزه درس شیخ مفید در بغداد به رواج کامل رسید و شخصیت هائی مانند سید رضی و سید مرتضی و شیخ طوسی در مکتب او پرورش یافتند. بی تردید همه آنان از کمک های مالی آل بویه بر خوردار بودند.*

    این دولت ها برای اثبات تشیع خود به تلاش های رقابت آمیزی دست زدند. فاطمیان به طور رسمی«حی علی خیر العمل» که توسط عمربن خطاب حذف شده بود را به اذان و اقامه بازگرداندند و«اشهد ان علیا ولی الله» را وارد اذان کردند.
    دیلمیان در ایران نیز برای اینکه از فاطمیان عقب نمانند روش فاطمیان را در پیش گرفتند. شیعیان بعد از آن زمان تاکنون همیشه شهادت ثالثه را به صورت های گوناگون: ولی الله، حجة الله و اولاده المعصومین در اذان گفته و می گویند.

    ب) بدون شک درزمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام تا اوائل غیبت کبری شهادت ثالثه در اذان و اقامه آشکار نبوده است ودلیل آن هم اختناقی بود که از سوی اموی ها وعباسی ها بر جهان اسلام سایه افکنده بود. وقتی ائمه اطهار در مواردی در بیان واجبات الهی تقیه می نمودند و به اصحاب نیز توصیه می کردند به طریق اولی شهادت ثالثه که از لوازم ایمان بوده است باید کتمان می شد تا زمینه ظهور آن فراهم شود. برهمین اساس بعد از پدیدارشدن دولت شیعی این عبارت در اذان و اقامه آشکار شد.
    بدیهی است که دولت های شیعی در آن زمان با اذن فقهاء عصر خود به این امر مبادرت کرده اند.



    *. قمی، جامع الشتات، ج2، ص 125.

  20. صلوات و تشکر : 2


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1392/10/18, 02:10 بعد از ظهر
  2. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: 1391/07/10, 07:48 بعد از ظهر
  3. "*" داستان های زیبا و آموزنده "*"
    توسط سلیلة الزهراء در تالار شعر و ادبیات
    پاسخ: 21
    آخرين نوشته: 1391/02/06, 04:00 بعد از ظهر
  4. قرائت آنلاین سوره "طارق"
    توسط iranproud در تالار نماهنگ قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/01/13, 09:06 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •