تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1

    ◄◄ نشست «دعانويسي...» در كاشان برگزار شد




    به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، آيت‌الله عبدالنبی نمازی، امام‌جمعه كاشان، در پنجمين نشست از سلسله نشست‌های واكاوی دعا در آيات و روايات كه با موضوع «دعانويسی؛ آسيب‌ها و چالش‌ها» به همت خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) و با همكاری جامعةالمصطفی(ص) العالمية ديروز، 22 شهريورماه در محل جامعه مدرسين حوزه علميه قم برگزار شد، با بيان اين‌كه بحث دعا در فرهنگ توحيد از موضوعات بسيار محبوب، مطلوب و زيباست، گفت: قرآن كريم می‌فرمايد: ‌«وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ؛ و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى‏آيند.» (سوره مباركه غافر‌‌، آيه شريفه 60)


    وی افزود: در اين آيه شريفه چهار نكته وجود دارد: اول اين‌كه خدای متعال فرموده است كه بندگان برای دعا به سراغ او بروند و در اين بيان از لفظ «ربكم» استفاده كرده است و از الفاظ ديگری همچون «الله» استفاده نكرده است. يكی از حكمت‌های استفاده از واژه «رب» اين است كه اين واژه بار معنايی لطيف و ظريفی دارد.

    آيت‌الله نمازی ادامه داد: انسان يك پديده است و هر پديده‌‌ای بايد به پديدآور خود برگردد، همان‌طور كه مولود به والدش برمی‌گردد. در مسير زندگی، تكيه‌گاه فرزند، پدر و مادر است و والدين در مرتبه متأخر از خدای متعال، رب فرزند هستند. ربوبيت خدای متعال، يك ربوبيت ذاتی است، ولی ربوبيت والدين نسبت به فرزند، ربوبيت اعطايی است.

    وی با اشاره به اين‌كه جايگاه والدين در سلسله مراتب ارزشی، بعد از جايگاه ذات اقدس ربوبی است، گفت: قرآن كريم می‌فرمايد: «وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا؛ و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد» (سوره مباركه نساء، آيه شريفه 36) آيه شريفه سوره مباركه غافر با استفاده از واژه «رب» می‌خواهد بر اين مسئله تأكيد كند كه خدای متعال، پرورش‌دهنده شماست و مردم بايد به رب خود تكيه كنند.

    وی عنوان كرد: اگرچه لفظ جلاله «الله» مستجمع جميع صفات الهی است و معنای ربوبيت نيز در آن نهفته است، ولی چون واژه رب، صراحت در معنای ربوبيت دارد، قرآن كريم در بيان خود برای فرمان دادن به دعا از واژه «رب» استفاده كرده است. انسان يك موجود مستقل بالذات نيست، وجودش مال خودش نيست، بلكه وجود از سوی خدای متعال به او داده شده است.

    امام‌جمعه كاشان تأكيد كرد: انسان نمی‌تواند به طور مستقل وجود داشته باشد و نمی‌تواند منفصل از فياضيت پروردگار متعال زنده بماند و تمام افعال انسان هنگامی می‌تواند از او صادر شود كه متصل به فيض الهی باشد و فيض پروردگار هميشه همراه انسان است و انسان علی‌الاستمرار متصل به دريای فياضيت الهی است.

    وی با اشاره به اين‌كه دعا يكی از عوامل اتصال انسان به فيض پروردگار است، گفت: اگر فيض الهی حتی برای يك لحظه متوقف بشود، انسان از بين خواهد رفت. انسان يك موجود ضعيف است و موجود ضعيف برای ادامه وجودش بايد به موجود قوی متكی باشد. انسان همچون قطره‌ای است كه اگر تنها باشد از بين می‌رود، ولی اگر به دريا بپيوند، دريا خواهد شد.

    آيت‌الله نمازی با تأكيد بر اين‌كه عبد ضعيف اگر به مبدأ وجود متصل بشود، خدايی خواهد شد، گفت: خدای متعال در آيه شريفه فرموده است: «ادعونی؛ من را بخوانيد» و به كار بردن ضمير متكلم در آيه شريفه نشان‌دهنده اين است كه اگر انسان می‌خواهد خدای متعال را بخواند، اين خواندن بايد بر اساس معرفت و شناخت باشد.

    وی تصريح كرد: دعای بدون شناخت و معرفت، دستاوردی برای انسان نخواهد داشت. گاهی انسان دعا می‌كند، ولی متوجه نيست كه در حال خواندن چه كسی است، دعا برای چنين انسانی تنها لقلقه زبان است و متوجه نيست كه مخاطب او چه كسی است؟ دعا برای چنين انسانی به صورت عادت درآمده است.


    امام‌جمعه كاشان اظهار كرد: شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و از ايشان سؤال كرد كه مگر خداوند نفرموده: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ؛ مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.» پس چرا من دعاهای زيادی می‌كنم، ولی مورد اجابت قرار نمی‌گيرد؟ حضرت به او پاسخ دادند: «لانكم تدعون من لاتعرفونه؛ زيرا شما كسی را می‌خوانيد كه نسبت به او شناخت و معرفت نداريد.»

    وی با بيان اين‌كه انسان در هنگام دعاكردن بايد توجه داشته باشد كه در حال مناجات و صحبت با مولا، صاحب و آفريدگار خود است، گفت: بر اساس آنچه در آيه شريه مورد بحث بيان شده، هيچ دعايی بدون استجابت نمی‌ماند، البته دعايی كه بر اساس شرايط و معرفت نسبت به پروردگار باشد.

    آيت‌الله نمازی با تأكيد بر نكته ديگری كه در آيه مورد بحث وجود دارد، گفت: آيه شريفه می‌فرمايد: «استجب لكم»، حرف لام در عبارت «لكم» به لام «انتفاع» ناميده می‌شود و مراد از به كار بردن چنين لامی، اين است كه آن استجابت الهی به نفع انسان دعاكننده است. گاهی انسان از خدای متعال خواسته‌ای دارد و دعايی می‌كند كه به مصلحتش نيست و برآورده شدن حاجتش به ضرر دين يا دنيای اوست؛ لذا خدای متعال دعای او را اجابت نمی‌كند.

    وی عنوان كرد: در روايات نيز چنين معنايی آمده است، معصوم(ع) می‌فرمايد كه اگر خواسته انسان به نفع و مصلحت او باشد، خدای متعال حاجت او را برآورده می‌كند و اگر برآورده شدن آن به مصلحت بنده نباشد، خدای متعال در برابر آن نعمتی كه از خدای متعال درخواست كرده است، گناهان او را می‌آمرزد و يا در آخرت دعايش را به عنوان پاداشی كه به او عطا می‌كند، استجابت می‌كند.

    امام‌جمعه كاشان با بيان اين‌كه روح دعا، بندگی خدای متعال است، گفت: در روايات نيز آمده است كه «الدعاء مخ العبادة؛ دعا مغز بندگی است» بنابراين دعا، جان و روح عبادت است؛ زيرا در دعا، رجوع عبد به معبود، رجوع جاهل به عالم و رجوع ضعيف به قوی نهفته است؛ لذا در آيه شريفه مورد بحث، خدای متعال می‌فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ؛ در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى‏آيند.»

    آيت‌الله نمازی در پايان تصريح كرد: دعا متضمن و دربردارنده اوج ارتباط عبد با خدای متعال است. اوج اتصال عبد با مولا در دعا اتفاق می‌افتد. كسانی كه اهل دعا نيستند، اهل بندگی خدا هم نيستند و در آيه شريفه مورد بحث نيز مراد از دعا همان بندگی خداست و در اين آيه شريفه خدای متعال بيان می‌فرمايد كه هر كس از دعا و عبادت من استكبار و غرور بورزد، با سرافكندگی تمام او را به دوزخ وارد می‌كنم.

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    نشست «دعانويسی؛ آسيب‌ها و چالش‌ها» / قم- ۱۳۸۹/۰۶/۲۳




    لازم به ذكر است كه اين نشست طبق اعلام قبلي قرار بود در كاشان برگزار شود اما در محل جامعه مدرسين قم برگزار شد.

    تصاوير نشست:











  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    تصاوير نشست «دعانويسی؛ آسيب‌ها و چالش‌ها» / قم- ۱۳۸۹/۰۶/۲۳










  6. صلوات و تشکر


  7. #4

  8. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/05/26, 03:34 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/06/22, 12:09 قبل از ظهر
  3. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1389/03/05, 03:36 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •