تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1

    ^~*~^راهكارهاي قرآني براي مقابله با مشكلات^~*~^




    انسان در دنياي تضاد ها ، گرفتار مشكلات فردي و جمعي و يا رواني و جسماني بسيار است. كسي را نمي توان يافت كه از مشكلات و معضلات سخن نگويد و يا از آن ننالد. از اين رو ، شناخت و يافتن راهكارهايي براي رهايي از اين مشكلات ، دغدغه هر انساني است. حتي كساني كه از راهكارهاي موفقيت، سخن مي گويند و طرح ها و پيشنهادهايي را در اين زمينه ارايه مي دهند ، در حقيقت به نوعي سخن از راه هاي برونرفت از مشكلات و دشواري هايي مي كنند كه مانع عمده در سر راه تحقق آرماني است كه از آن به عنوان موفقيت ياد مي كنند.

    برخي از مشكلات و دشواري ها به گونه اي است كه انسان حتي با عقل جمعي و مشاوره با ديگراني چون استادان آگاه و كارشناسان نمي تواند راهي براي بيرون آمدن از آن بيابد. مواردي كه به حق مي توان گفت كه انسان در آن حالت از همه كس و همه چيز نوميد مي شود و همه درهاي رهايي را به سوي خود بسته مي بيند و به هر دري ميزند به دنبال رمالان و طالع بينان ميشوند دست به هر كار غير عادي و غير متعارفي ميشوند و اگر هيچ راهي كارگر نشد دست به خودكشي ميزنند كه اينها همه بر خواسته از جهل و بي ايماني است

    و گرنه يك انسان مؤمن ميداند كه خداوند بلند مرتبه در هر حالي مواظب اوست ، خداوند اين اوج نوميدي و يأس است كه خداوند از آن به قنوط تعبير مي كند

    و در قرآن مي فرمايد:

    «وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَيَؤُوسٌ قَنُوطٌ» ( فصلت آيه 49) ؛ هنگامي كه به آنان شر و بدي مي رسد ( و گرفتار مشكلات و ناملايمات زندگي مي گردند پس مأيوس و نوميد مي گردند) .

    در جايي ديگر اين افراد و اشخاص را انسان هايي گمراه مي شمارد كه حق و راه درست را نشناخته و بدان سو نمي روند:

    «قَالَ وَمَن يَقْنَطُ مِن رَّحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّآلُّونَ» ( حجر آيه 56) ؛ و جز گمراهان كسي از رحمت پروردگارش مأيوس و نوميد نمي شود.

    براستي كه اين گمراهي آشكار است چرا كه خداوند متعال جهان هستي را يك سره بر نظم آفريده و در دايره علت و معلول ها امور جهان در جريان هستند و به انسان موهبتي به نام عقل ارزاني شده است كه بواسطه آن به علوم و فنون گوناني دست يافته است .

    بحث ما در مورد شرايط بحراني است كه شخص خو را در بن بستي ابدي تصور ميكند به گونه اي كه مرگ را بر خود گواراتر ميابد ما در صدديم كه چاره كار در اين موارد چيست ؟

    بهترين و مطمئن ترين راه راهي است كه خداوند متعال براي بندگانش توصيه ميكند تا علاوه بر حل و فصل معضلات و مشكلات خود گامي هم در مسير انسانيت و كمال بردارند و به عبارت ديگر يك تير و دونشان.

    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/04/30 در ساعت 09:03 قبل از ظهر

  2. صلوات و تشکر : 2


  3. #2



    علل بروز مشكلات از منظر قرآن :

    براي فهم درست راهكارهاي قرآني براي برونرفت از مشكلات و معضلات ، شناخت عللي كه قرآن براي مشكلات بيان مي كند مي تواند مفيد باشد.

    يكي از عللي كه قرآن براي ايجاد مشكلات بيان مي كند طبعيت دنياست.

    دنيا به عنوان مكان تضاد به گونه اي است كه نمي تواند براي همگان يكسان عمل كند. اگر براي كسي كه خشت مي زند ، آفتاب مفيد و سازنده است براي ديگري كه كشت و زرع دارد باران امري مفيد شناخته مي شود. از اين رو براي فردي بارش باران موفقيت آور و سازنده است ولي براي ديگري مشكل آفرين و مضر شناخته مي شود.

    از علل ديگري كه مي توان براي براي مشكلات بيان داشت ، آزموني بودن دنياست.

    دنيا براي انسان به عنوان مكان تكليف و بروز استعدادها و ظرفيت ها عمل مي كند. انسان تا دچار مشكلات و معضلات نگردد نمي تواند ، ظرفيت هاي و توانمندي هاي سرشته در خود را آشكار و آزاد سازد. ظرفيت ها و توانمندي هايي كه قرآن از آن به اسما و جعل اسما مي كند( بقره 32)

    هر نام و اسمي كه در انسان سرشته و نهاده شده است يك توانمندي و قدرتي است كه مي تواند با آن بر خود و جهان سيطره كند و به عنوان آفريننده و پروردگار عمل نمايد.

    اين توان از آن رو در انسان سرشته شده است كه انسان خليفه خدا در زمين و هستي است و زمين و دنيا به عنوان قرارگاه موقت او عمل مي كند تا در يك فرآيند به نسبت طولاني خود را آن چنان كه هست بشناسد و نشان دهد.( مستقر و متاع الي حين) از اين رو دنيا را آزمايشگاه انسان سازي دانسته اند كه در ميان تضادها و اختلافات و مشكلات مي تواند ظرفيت هاي خود را آزاد ساخته و به فعليت رساند.

    مشكلات و دشواري هايي كه پيش روي بشر قرار مي گيرد،موجب مي شود تا انسان براي رهايي از آن به تفكر و ابتكار و ابداع و اختراع دست زند و مشكلات را به خرد و عقل و ايمان خود به موفقيت تبديل و تغيير نمايد. به همين علت گفته اند كه نياز و احتياج مادر اختراع و ابتكاراست.

    نياز در حقيقت چهره ديگري از مشكلات است كه انسان با آن رو به روست. وقتي مشكلي ايجاد مي شود نيازي پديد مي آيد و انسان براي رفع اين نياز و مشكل مي كوشد تا راهكاريي را بيابد و اين هنگام است كه خلاقيت و تخيل دست به دست هم مي دهند و راهي براي نياز و مشكل پيدا مي كنند .
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/04/30 در ساعت 09:05 قبل از ظهر

  4. صلوات و تشکر : 3


  5. #3



    از علل دیگری که قرآن آن را به عنوان علل مشکلات بیان می کند ، نوع رفتار انسان با خود و طبیعت است.

    برخی از گرفتارهایی انسانی برآیند و نتیجه اعمال و رفتاری است که انسان نسبت شخصیت خود و یا نسبت به دیگران و یا جامعه و یا زمین انجام می دهد.
    قرآن در این باره می فرماید:
    « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ »( روم آیه 41) ؛ فساد و مشکلات درخشکی و دریا به جهت دستاوردهای مردم پدیدار شد به سبب اعمال مردم ، فساد در خشکی و دریا آشکار شد تا به آنان جزای بعضی از کارهایشان را بچشاند ، باشد که بازگردند.

    به این معنا که برخی از دستاوردهای بشر و مردم چیزی جز فساد در محیط زیست نیست. این گونه مشکلات و بدی هایی که به انسان به جهت اعمال و رفتار نادرست فردی و یا جمعی به خود و یا جامعه و حتی محیط زیست می رسد ، بدی هایی هستند که می بایست انسان خود را سرزنش کند ولی با این همه نومید نگردد؛ زیرا خداوند حتی برای این گونه مشکلات که بازتاب عمل خودمان می باشد ، راهکارهای برونرفتی را ارایه داده است.
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/04/30 در ساعت 09:06 قبل از ظهر

  6. صلوات و تشکر : 4


  7. #4



    راهکارهای قرانی برونرفت از مشکلات :

    قرآن برای برونرفت از همه مشکلات حتی آن هایی که بیرون از اراده و اختیار ماست و در حقیقت می توان آن را مشکلات طبیعی دنیا دانست راهکارهایی را ارایه داده است.

    این راهکارها ، افزون بر راهکارهایی است که قرآن به عنوان راهکارهای عادی و معمولی و از طریق بهره گیری از ابزار و اسباب دنیوی ارایه می دهد.

    در اینجا به تعدادی از مهمترین راه های رهایی از مشکلات که در قرآن آمده میپردازیم :

    1- استغفار : این واژه در اصطلاح قرآنی به معنای درخواست زبانی یا عملی آمرزش و پوشش گناه از خداوند به هدف مصونیت از آثار بدگناه و عذاب است. ( کشف الاسرار ج 2 ص 46 و نیز التحریر و التنویر ج 4 ص 92) .

    استغفار با توبه این تفاوت را دارد که استغفار آمرزش خواهی از گناهان برای پیراستن روح است و توبه اقدام برای آراستن روح به صفات پسندیده ای چون توحید می باشد.( المیزان ج 10 ص 140 )

    حضرت امیرمومنان (ع) می فرماید: در روی زمین دو وسیله و ابزار امنیت از عذاب الهی وجود داشت:

    یکی از آن دو وجود پیامبر(ص) بود که با رحلت آن حضرت برداشته شد و انسان ها از آن محروم شدند ولی دیگری که استغفار است همواره برای همگان تا قیامت وجود دارد . پس بدان تمسک جویید و چنگ زنید و آن گاه آیه 33 سوره انفال را خواند.( نهج البلاغه حکمت 88)

    استغفار تا آن اندازه مهم و ارزشمند نشان داده شده است که حتی عذاب یعنی کیفر اعمالی که در دنیا انسان به جهت تکوین و یا تشریعی بدان مبتلا و گرفتار می گردد ، از وی و یا جامعه بر داشته می شود.
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/04/30 در ساعت 09:07 قبل از ظهر

  8. صلوات و تشکر : 4


  9. #5



    2- توبه : حضرت آدم پس از گرفتاري به دست ابليس به درگاه خداوند توبه كرد و با بيان توبه خود را از بسياري از بازتاب و پيامدهاي عمل برهاند.(بقره آيه 37)

    حضرت يونس (ع) پس از گرفتاري در شكم ماهي كه خداوند از آن به ظلمات تعبير مي كند با بيان توبه و اقرار به گناهان( البته مي تواند اقرار به گناه در پيشگاه الهي به عنوان يك راهكار جداگانه مطرح گردد، چنان كه حضرت موسي (ع) و برخي ديگري از پيامبران با اين روش از مشكلات و پيامدهاي طبيعي رفتار و اعمال خود رهايي يافتند)
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/04/30 در ساعت 09:08 قبل از ظهر

  10. صلوات و تشکر : 2


  11. #6



    3- توسل و شفاعت:

    هر چيزي است كه انسان با قرار دادن آن به عنوان واسطه مي كوشد تا از مشكلاتي كه بدان گرفتار آمده است رهايي يابد. انساني كه خود از جايگاهي برخوردار نيست و نمي تواند به طور مستقيم اقدام كند به كمك افراد و اشخاصي كه در نزد خداوند از وجاهت و مقام خاصي برخوردارمي باشند كمك و ياري مي جويد تا آنان واسطه شوند و به كمك كنند تا بتواند از مشكلاتي كه به جهت رفتار و يا اعمال و يا حتي به طور طبيعي به عنوان آزمون و يا طبيعت تضادي دنيا بدان گرفتا ر آمده است رهايي يابد.

    اين افراد مي توانند شهيدان و افراد صديق و صالحان و پيامبران باشند ؛ يعني كساني كه خداوند به آنان نعمت خاص بخشيده است و جزو منعمان درگاه ايزدي هستند(نساء آيه 69)

    كساني كه ما هر روز در نماز و نيايش خويش از خدا مي خواهيم ما را در راه آناني قرار دهد كه در راه مستقيم و صراط الهي هستند. اين افراد كساني هستند كه مي توانند به عنوان شفيعان عمل كنند و ما را از مشكلات برهانند
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/04/30 در ساعت 09:08 قبل از ظهر

  12. صلوات و تشکر : 3


  13. #7



    4- تقوا:

    در نگره قرآني به عنوان يك راهكار نه براي رفع بلكه دفع مشكلات اشاره شده است. به اين معنا كه افزون بر رفع بلايي كه واقد شده است مي تواند بلا و يا بلايايي را دفع كرده و نگذارد صورت واقعيت و تحقق به خود گيرد.

    قرآن تقوا را به عنوان راهكاري براي هردو جنبه بيان مي كند. در آيه : «إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً (انفال آيه 29) بيان مي كند كه چه سان مي توان از بلايي واقعي رهيد ( و نيز زمر آيه 61 و نيز فصلت آيه 18)
    و گناهان انجام شده بخشيده و پوشش داده مي شود( مائده آيه 65 و نيز طلاق آيه 5)
    و در آيه ديگري بيان مي كند كه چه سان با تقوا مي توان از پديد آمدن بلايي جلوگيري به عمل آورد و از بيماري هاي روحي ورواني نجات يافت( اعراف آيه 35)؛
    يا براي مشكلاتي كه راه چاره اي نمي يابد براي آن راهكاري قرار مي دهد تا از بن بست رهايي يابد ( طلاق آيه 2)
    و كارهايي كه سخت و دشوار است و به سادگي به سامان نمي آيد به سادگي و آساني حل نمايد.( طلاق آيه 4 و نيز ليل آيه 5)

    قرآن يكي از روش هاي كسب نعمت هاي الهي و وفور آن را بهره گيري از عامل تقوا بر مي شمارد و مي فرمايد:
    ولو ان اهل القري آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض...( اعراف آيه 96)؛
    اگر اهل آبادي ها ايمان آورند و پرهيزگاري و تقوا پيشه كنند ما بركات آسمان و زمين را بر ايشان مي گشوديم.

    چنان كه تقوا عاملي براي رهايي از مكر و كيد دشمنان آدمي است به گونه اي كه مكر و فريب ايشان هيچ كارگر نيافتد.( آل عمران آيه 120)

    چنان كه با تقوا مي توان از شر جنون و ديوانگي و افسردگي هايي كه عامل آن انساني و يا غير انساني است رهايي يابد و نجات پيدا كند(اعراف آيه 201)

    و تلاش زباني و بيمار دلان بي اثر خواهد شد.( احزاب آيه 32)

    آن چه بيان شد مهم ترين راهكارهاي قرآني براي برونرفت از مشكلاتي است كه به طرق عادي و اسباب معمولي نمي توان از آن ها رهايي يافت.



    نويسنده : خليل منصوري فرآوري : محمدي_گروه دين و انديشه تبيان
    ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 1391/04/30 در ساعت 09:10 قبل از ظهر

  14. صلوات و تشکر : 3


  15. #8



    با تشکر از دوست گرامی seyed که

    راهكارهاي قرآني براي مقابله با مشكلاترا جمع اوری کرده است


    اما برای مقابله با سختی ها راههای دیگری نیز وجود دارد که البته همه زیر مجموعه سخنان زیبای دوستمان است
    چرا که قران اولین و اخرین و کاملترین کلامها ست

  16. صلوات و تشکر : 2


  17. #9





    مقابله با سختیها


    شاید حوادث آن قدر بزرگ نباشند که ما تصوّر مى کنیم . اگر انسان دنیا را بسیار مهم بشمرد و آن را محل راحتى بداند، سختیها و فقدانها و محرومیتهای آن بسیار بزرگ جلوه مى کند و تحمّل مصیبتهای آن بسیار دشوار مى شود .

    یکى از عوامل موفقیت در زندگى داشتن هنر کوچک سازى سختیهاست. نخست باید سختیهای را کوچک و سپس آنها را تحمل کرد. این کار راه تحمل پذیرى بیشتر سختیها را هموار می سازد. اصل کوچک سازى نقش مهمّى در کاهش تنشها دارد .


    روشهاى کوچک کردن سختیها:

    . یادآورى سختیهای بزرگتر: توجّه به سختیها و مصیبتهاى بزرگ سبب کوچک شمردن سختى موجود و کاهش تنش و فشار روانى مى شود. در برخى از حدیثها، این روش براى کاهش فشار روانى مناسب دانسته شده است . امام صادق (ع) می فرمایند: هرگاه به مصیبتى گرفتار شدى، مصیبت نبودن پیامبر خدا (ص) را به یاد آور که مردم به مصیبتى همانند آن دچار نشده اند و به مصیبتى همانند آن نیز گرفتار نخواهند شد .

    پیامبر خدا (ص) درباره نقش این مقایسه مى فرمایند: هر کس مصیبتى را بزرگ دانست آن مصیبت را با یاد آوری مصیبت من کوچک بشمرد. این مقایسه به مصیبت نبودن اختصاص ندارد. در هر مصیبتى می شود به این مقایسه دست زد و فشار سختیها را کاهش داد.

    انسان هنگام بلاها همانند کبک سر خود را در برفْ پنهان مى کند و تصوّر مى کند که هیچ گرفتارىِ دیگرى وجود ندارد و هیچ مصیبتى بزرگتر از مصیبت او نیست و هیچ کس به اندازه او مصیبت ندیده است. اگر انسان قدرى از لاک خود بیرون آید و به فراتر از خود نیز نگاه اندازد ، خواهد دید که مصیبتهاى بزرگترى نیز وجود دارد . توجّه به این مصیبتهاى بزرگتر فشار روانى ما را کاهش می دهد . فراموش نکنیم که هیچ کس به اندازه خود ما نمى تواند به ما کمک کند . ما نباید به دشمنى براى خوشبختى و سعادت خود تبدیل شویم . برخى از افراد، با بزرگنمایى گرفتاریها، رنج خود را دوچندان مى کنند. برخى نیز پیوسته بلاى خود را با بلاهاى کوچکتر مقایسه مى کنند و بدین سان تیشه به ریشه خود مى زنند .

    کسى که به زندگیش علاقه مند باشد در پی راههایى براى بهبود زندگى است، نه سخت تر کردن آن. پس اگر به زندگى خود علاقه مندید، فعّالانه در پى یافتن روشهایى براى کاهش تنیدگى و کوچک سازى مصیبتها باشید که یکى از آنها یادآورى سختیهاى بزرگتر است.

  18. صلوات و تشکر : 2


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •