تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

    ஜ ╫ انسان و دين




    بسم الله الرحمن الرحيم
    انسان و دين
    يكى از مباحث مهم فلسفه دين، موضوع انسان و دين و چگونگى‏ رابطه آنها است. رابطه انسان و دين زمانى درست ترسيم مى ‏شود كه ‏حقيقت دين و حقيقت انسان به خوبى شناخته شود، وقتى حقيقت دين وانسان، درست تبيين گرديد، پيوند انسان و دين نيز به خوبى روشن‏ مى ‏شود.
    سر اينكه در آغاز بحث ‏بايد حقيقت دين وانسان تبيين شود آن‏است كه اولا شناخت هر مركبى متفرع بر شناخت اجزاء آن مركب است وثانيا با شناخت طرفين ارتباط روشن مى ‏شود كه دين چگونه انواع‏ روابط انسان، يعنى رابطه انسان با خدا، رابطه انسان باانسان‏هاى ديگر، رابطه انسان با طبيعت و جهان آفرينش و رابطه‏ انسان با خود را تنظيم كند. از اين رو در آغاز اين مباحث لازم ‏است‏ به تعريف دين پرداخته و حقيقت دين تبيين گردد.*
    ________________________
    * آيه ‏الله جوادى آملى

  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    تعريف دين

    آنچه كه امروز به نام دين شناخته مى‏شود از تنوع فراوانى‏ برخوردار است، توحيد و يكتاپرستى، اعتقاد به قدرتهاى جادويى،اعتقاد به تقدس برخى حيوانات و اشياء و اشكال گوناگون بت پرستى‏ و حتى مكاتبى چون ماركسيسم و اومانيسم را دين مى‏نامند و درشاخه‏ هاى مختلف علوم، نظير فلسفه دين، جامعه‏ شناسى دين و روان‏شناسى دين مورد بررسى و كاوش قرار مى‏گيرند. اين تنوع وگستردگى موجب شد تا عده‏ اى مدعى شوند امكان تعريف واحدى از دين‏ ممكن نيست و ارائه تعريفى كه جامع افراد و مانع اغيار باشد امكان‏پذير نباشد به لحاظ اينكه زمينه تعريف دين را فراهم كنيم‏ تذكر نكاتى چند لازم و ضرورى است.

    1- مراد ما از دين، دين وحيانى و الهى است نه هر چه كه نام‏ دين بر او نهاده مى‏ شود. توضيح مطلب آن كه در يك تقسيم بندى كلى‏دين را به دو دسته الهى و وحيانى و بشرى تقسيم مى‏كنند. اديانى‏كه ساخته انسان است و ريشه در نيازهاى آدمى دارد و انسان به‏ دليل برخى نيازهاى روانى يا اجتماعى به پيروى از باورها وعقايد و رفتارهايى، كشانده شده است. دينى كه بر پايه بت پرستى ‏يا اعتقاد به نيروهاى جادويى و مانند آن تشكيل شده است دينى‏ بشرى است.

    اما اديان الهى و وحيانى، اديانى هستند كه ريشه در غيب دارند پايه و اساس آنها بر وحى و پيام الهى استوار است، و انسان نه‏ سازنده دين بلكه دريافت كننده پيام الهى است كه بايد به آن‏ اعتقاد پيدا كرده و به محتواى وحى ملتزم شده و سلوك فردى و اجتماعى خود را بر آن اساس تنظيم كند. مراد ما در اين نوشتار،دين الهى و وحيانى است نه دين بشرى.

    2- در تعريف دين بايد از خلط بين دين و تدين، دين و ايمان‏ اجتناب كرده چنانكه در نوشته‏ ها گاهى دين را به باور و اعتقاد تعريف كرده‏ اند كه نمونه‏ اى از آنها از باب مثال نقل مى‏ شود.

    بعضى در تعريف دين گفته ‏اند: دين اعتقاد به هستي هاى روحانى ‏است و يا گفته‏ اند: دين نظام يك پارچه ‏اى از باورداشت ها وعملكردهاى مرتبط به چيزهاى مقدس است كه از طريق آنها گروهى ازآدمها با مسائل غايى زندگى بشرى كلنجار مى‏روند و يا برخى‏ گفته ‏اند: دين اعتقاد به خدايى سرمدى است. يعنى، اعتقاد به اين‏كه حكومت و اراده‏ اى الهى بر جهان حكم مى ‏راند، خدايى كه با بشر داراى مناسبات اخلاقى است و بعضى مى‏ گويند: جوهر دين عبارت است‏از احساس وابستگى مطلق .

    در اين گونه از تعاريف بين ايمان ودين، تدين و دين‏دارى با دين خلط شده است در حالى كه ايمان وتدين با دين متفاوت است. زيرا تدين و ايمان وصف انسان است درحالى كه دين حقيقتى است كه خداوند آن را به صورت پيام دراختيار انسان قرار مى‏ دهد.

    3- عدم امكان تعريف ماهوى از دين
    تعريف ماهوى از دين ميسر نيست زيرا تعريف ماهوى از چيزى به‏ بيان ماهيات و ذاتيات آن چيز است. حقايقى كه به جنس و فصل يا جنس و رسم، به حد تام يا حد ناقص تعريف مى‏ شوند تعريفشان تعريف‏ ماهوى است اما دين به دليل اين كه ماهيت ندارد و چيزى كه ماهيت‏ ندارد جنس و فصل ندارد پس تعريف دين به حد تام يا ناقص‏ امكان‏پذير نيست. اما به لحاظ اينكه دين مفهوم است مى‏توان تعريف‏ مفهومى از آن ارائه داد. و به عبارت ديگر براى دين نمى‏ توان‏ تعريف منطقى كه مركب از جنس و فصل باشد ارائه داد، اما ارائه‏ تعريف مفهومى از آن ممكن است و لذا در تعريف دين مى‏ گوييم:

    مجموعه عقايد و قوانين و مقرراتى كه هم به اصول فكرى بشر نظردارد و هم در باره اصول گرايشى وى سخن مى‏ گويد و هم اخلاق و شئون‏ زندگى او را تحت پوشش قرار مى‏ دهد و به ديگر سخن، دين مجموعه‏ عقايد و اخلاق و قوانين و مقرراتى است كه براى اداره جامعه‏ انسانى و پرورش انسان‏ها در اختيار انسان قرار دارد.
    با توجه به تعريف فوق روشن مى ‏شود دينى كه مبتنى بر وحى است‏از بخشهاى گوناگون تشكيل مى‏شود يك بخش آن عقايد است‏ يعنى حقايق‏ و واقعياتى كه باور و اعتقاد به آنها از مسلمانان خواسته شده ‏است مانند خدا، وجود قيامت و معاد، نبوت و بهشت و دوزخ و امثال ‏آن‏ها.

    بخش ديگر آن اخلاقيات است‏ يعنى تعاليمى كه فضائل و رذايل ‏اخلاقى را به انسان شناسانده و راه تهذيب نفس از رذايل و تخلق‏ به فضائل را به وى ارائه داده است.

    بخش ديگر آن شريعت و مناسك و احكام و مقررات است كه چگونگى‏ تنظيم روابط اجتماعى حقوقى و مدنى و سلوك اجتماعى و كيفيت‏ روابط اقتصادى و سياسى و نظامى در اين بخش قرار مى‏ گيرد.
    ویرایش توسط هندیانی : 1391/04/24 در ساعت 04:19 بعد از ظهر

  4. صلوات و تشکر


  5. #3



    اقسام دين
    دين در يك تقسيم ابتدايى به دو قسم حق و باطل منقسم مى ‏شود.
    زيرا مجموعه عقايد و مقررات اخلاقى يا حق است و يا باطل و ياممزوج از حق و باطل است. ناگفته نماند اگر مجموعه عقايد و مقررات حق باشد آن را دين حق مى ‏گويند و در غير اين صورت آن‏را دين باطل گويند. چه اينكه دينى كه مجموعه حق و باطل باشد،دينى باطل است قرآن كريم ره آورد انبياء را دين حق مى ‏داند چراكه عقايد و اخلاق و مقررات آن مطابق با حق است زيرا آن چه كه‏ مطابق نظام هستى و محصول خداى سبحان است، حق است. قرآن‏ مى ‏فرمايد : «الحق من ربك‏» حق از پروردگار سرچشمه مى‏گيرد و درجاى ديگر فرمود: «ولايدينون دين الحق‏» .
    به دينى كه دين حق است متدين نمى‏شوند. دين الهى كه ره آوردهمه انبياست، اسلام است چنان كه فرمود: «ان‏الدين عندالله‏الاسلام‏» و اسلام دين حقى است كه غير آن دين از كسى مقبول نيست‏«و من يبتغ غيرالاسلام دينا فلن يقبل منه‏» هر كس آئينى غير ازاسلام را انتخاب كند از او پذيرفته نخواهد شد.
    اما دين باطل ره آورد طاغوت و طاغوتيان است، قرآن وقتى ازفرعون سخن مى ‏گويد مى‏ فرمايد: فرعون به قومش گفت: «انى اخاف ان‏يبدل دينكم او ان يظهر فى الارض الفساد» من مى ترسم موسى‏ كليم(ع)دين شما را عوض كرده يا در سرزمين شما فساد ايجاد كند ولذا بايد او را بكشيم. يعنى موسى مى‏ خواهد آيينى كه در كشور مصرحكومت مى ‏كند و بر افكار و انديشه مردم سايه افكنده، دگرگون ‏سازد. آنچه كه بر مردم مصر حكومت مى ‏كرد مجموعه عقايد و اخلاق وقواعد و مقررات اجتماعى و نظامى و سياسى بود و محصول انديشه‏ بشر طاغى كه قرآن از آن به دين ياد مى ‏كند. گرچه دين باطل است.

  6. صلوات و تشکر


مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •