تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    شناخت دومین ثقل جهان هستی: جن در کلام وحی و عترت




    سَنَفْرُغُ لَکُمْ آیُّهَ الثَّقَلانِ
    «ای گروه جنّ و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت» 35 نکته جالب و دانستنی درباره آفرینش، زندگی و ویژگی‏های جنّ و تفاوت‏های او باانسان.
    جنّ در عرف قرآن موجودی است با شعور و اراده که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده می‏باشد و مانند انسان مکلّف و مبعوث در آخرت است و مطیع و عاصی و مؤمن و مشرک و... و خلاصه دوش به دوش انسان است. تنها فرقشان این است که انسان محسوس و جن نامحسوس است و شاید بعضی فرق‏های مختصر هم داشته باشند. در مورد شناخت کامل‏تر این موجود، آیاتی نازل شده و روایاتی ذکر شده است که با استناد به این آیات و روایات، کیفیت، ویژگیها و اوصاف آن‏ها را ذیلاً بررسی می‏کنیم:
    1. جنّ یکی از دو موجود پرارزش (ثقلان) روی زمین است، دقت و تأمل در آیه 31 سوره الرحمن این مطلب را روشن‏تر می‏کند:
    «سَنَفْرُغُ لَکُمْ أیَّهَ الثَّقَلانِ»
    «ای گروه جن و انس به زودی به حساب شما خواهیم پرداخت».
    2. جنّ از لحاظ رتبه زمانی اولین «ثَقَل» است «و الجانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ...»و از لحاظ رتبه مقامی دومین «ثقل» است زیرا انسان اشرف مخلوقات است.
    3. ماهیت آن از آتش است «وَ خَلَقَ الجانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ»(1).
    «جنّ را از مخلوطی از آتش آفرید».(الرحمن: 15).
    4. خلقتش بر خلقت انسان تقدّم دارد اما این که چه مقدار است ظاهرا دلیل متقنی در دست نیست جز اینکه محی الدین عربی می‏گوید: «بین خلقت جنّ و خلقت آدم شش هزار سال فاصله بوده است». و مسعودی گفته است: «موقعی که خداوند اراده کرد آدم را خلق کند مدت هفت هزار سال بر جنّ گذشته بود». آیه 27 سوره حجر دلالت بر تقدم خلقت جن بر انس دارد. همچنین در اکثر آیات قرآن کلمه جنّ جلوتر از انس آمده که این خود شاهد مدعاست(2).
    5. جنّیان دارای علم، ادراک و تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال هستند(آیات مختلف سوره جن).
    6. دارای تکلیف و مسؤلیت هستند(آیات سوره جنّ و الرحمن).
    7. گروهی از آن‏ها مؤمن صالح و گروهی کافرند. «وَ اِنّا مِنّا الصّالِحوُنَ وَ مِنّا دوُنَ ذلِک»(جنّ: 11).
    8. آنها با بعضی انسان‏ها ارتباط برقرار می‏کنند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهانی دارند به اغوای انسان‏ها می‏پردازند(3) (جنّ: 6).
    9. خدا را عبادت می‏کنند، «وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدوُنِ»(ذاریات: 56).
    روز قیامت به جنّ مانند انسانها گفته می‏شود آیا پیامبران نیامدند؟ آیا شما را از این روز بیم ندادم؟ هر دو بر کفر خود گواهی دهند. آیه 130 سوره انعام صریح است در اینکه جنّ مکلف است و همچون انسان کافر می‏شوند و پیامبرانی از خود دارند و با مراجعه به سوره جنّ و آیات 29 و 32 سوره احقاف چنین بر می‏آید که حضرت رسول صلی‏الله‏علیه‏و‏آله بر آنها پیامبر است(4). در خصوص اینکه چگونه عبادت می‏کنند و آیا مسلمانان آنها نیز مانند انسان نماز می‏خوانند و روزه می‏گیرند و یا اینکه عبادت ایشان به نحوه دیگری است؟ ظاهرا دلیل نقلی دردست نیست اما از آنجایی که آن‏ها همراه انسان مورد امر الهی قرار گرفته و مکلّف به عبادت هستند و از طرفی پیامبران آنها همان پیامبران انسان‏ها هستند و پیامبر ما، پیامبر طایفه جنّ نیز است، بعید به نظر نمی‏رسد که عبادت آنها همچون انسان‏ها بوده و به تناسب نوع خلقتشان و عالم حیاتشان به پرستش خداوند مشغول باشند(1).
    10. مانند انسان‏ها مرگ و میر دارند و گروهی جای گروهی را می‏گیرند(2).(فصّلت: 25).
    11. در میان آنها افرادی یافت می‏شود که از قدرت زیادی برخوردارند همان‏گونه که در میان انسان‏ها چنین است. در سوره نمل آیات 17 تا 39، لشکرکشی حضرت سلیمان به مملکت «سبأ» نقل شده و در آنجاست که عده‏ای از جنّ جزء لشگریان او بودند و عفریتی از جنّ به او گفت: من تخت ملکه را پیش از آن که از جای خود حرکت کنی نزد تو می‏آورم.
    12. آنها مانند انسان، قدرت بر انجام کار دارند. با وجود خلقت لطیفی که دارند، برای حضرت سلیمان که آنها را به امر الهی مسخر کرده بود، کار می‏کردند. کاخ‏ها، تمثال‏ها و کاسه‏های بزرگ می‏ساختند. پس از مرگ حضرت داود علیه‏السلام فرزندش حضرت سلیمان علیه‏السلام جانشین او شد و خداوند به او فرمان داد تا ساختمان بیت‏المقدس را تمام کند. سلیمان، آدمیان، جنیان، و شیاطین را جمع کرد و کارها را میان آنها تقسیم کرد و هر گروهی را مأمور به انجام کاری کرد. جنّیان را برای به‏دست آوردن سنگ‏های مرمر سفید صاف از معادن مأمور کرد و پس از ساختن شهر بیت‏المقدس، جنّیان را به چند دسته تقسیم کرد: گروهی را مأمور استخراج سیم و زر از معادن؛ و گروهی را مأمور در دریاها و بیرون‏آوردن انواع مرواریدها و گوهرها و گروهی دیگر را مأمور کرد برای او مشک و عنبر و سایر مواد خوشبو را فراهم آورند(3).
    13. مانند سایر موجودات زنده نر و ماده دارند و این موضوع در آیه 36 سوره «یس» قابل تأمل و دقت است. آیه می‏گوید: نبات و انسانها نر و ماده دارند و نیز چیزهایی که ما آنها را نمی‏دانیم، نر و ماده دارند و عبارت «وَ ممّا لا یَعْلَموُنَ»؛ جنّ را نیز شامل می‏شود ولی ما کیفیت آن را نمی‏دانیم. همچنین در سوره جن از قول آنها نقل شده که می‏گفتند: مردانی از آدمیان به مردانی از جنّ پناه می‏بردند(جن: 6). چون قرآن اشاره به مردان جن کرده است، پس حتما زنان جنّ هم وجود دارند(1).
    14. طبق آیات قرآن مانند انسان توالد و تناسل دارند و در چند آیه در وصف حوریان بهشتی آمده است: «حوریان بهشتی را قبل از شوهرانشان، نه آدمی و نه جن دست زده است»(الرحمن: 74). این آیه به وضوح دلالت دارد بر این که جنّ هم آفرینش دو جنسی دارد و تکثیر نوع آن به وسیله مقاربت نر و ماده صورت می‏گیرد اما در کلام وحی، درباره مقاربت آنها سخنی به میان نیامده جز اینکه ابن عربی در کتاب فتوحات گفته است: «تناسل بشر به القای آب نطفه در رحم است و تناسل جنّ به القای هوا در رحم اُنثی می‏باشد»(2).
    روایاتی نیز در این رابطه در دست می‏باشد که از جمله آنها بخشی از وصیّت پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به حضرت علی علیه‏السلام است که فرمودند: «ای علی در شب اول، وسط و آخر ماه آمیزش مکن زیرا جنیان در این سه شب برای مقاربت پیش زنان خود می‏روند...»(3).
    15. از آنجایی که موجودات لطیفی هستند، در شرایط عادی و در هر زمانی نمی‏توان آنها را دید. اما جنیان، ما انسانها را می‏بینند چنانکه درباره برحذرداشتن بنی‏آدم از شیطان و اتباع او آمده است(4) (اعراف: 27).
    16. بدان آنها از نظر قرآن «شیاطین» نام دارند. یکی از مواهبی که خداوند به حضرت سلیمان علیه‏السلام بخشید، تسخیر شیاطین یعنی همان جنیان سرکش و متمرّد بود به طوری که در مسیر سازندگی و استخراج منابع گرانبها قرار گرفتند(5).
    17. روز قیامت محشور می‏شوند.( انعام: 128).
    18. آیات قرآن را استماع می‏کردند.
    19. به زبان قرآن آشنایی دارند.
    20. تفاوت بین کلام عادی و کلام اعجاز آمیز را می‏دانند.
    21. خود را موظف به تبلیغ می‏دانند.
    22. به اعجاز قرآن اعتراف می‏کنند.
    23. مثل انسانها اصل اختیار و آزادی بر آنها حاکم است.
    24. یقین دارند که نمی‏توانند بر اراده خداوند در زمین غالب شوند و نمی‏توانند از پنجه قدرت او فرار کنند.
    25. دارای شعور و اراده هستند.
    26. ایمانشان به خداوند متعال ایمان توحیدی است یعنی مؤمنانِ آنها احدی را شریک خدا قرار نمی‏دهند.
    27. مؤمنانِ آنها مشرکین انس و جن را تکذیب می‏کنند.
    28. منحرفینِ آنها هیزم جهنم هستند.
    29. مقارن با نزول قرآن و بعثت خاتم‏الأنبیاء صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از تلقی اخبار غیبی آسمانی و استراق سمع برای به دست آوردن آن ممنوع شدند(1).*
    _______
    * اسماعیل نساجی زواره

  2. #2



    30. دارای عقاید مختلف بوده و عده‏ای از آنها فاسق و فاجر و ظالم هستند و عده‏ای از آنها صالح و مؤمن و اما این که آنها مانند انسانها، شیعه و غیر شیعه هم دارند، شواهدی وجود دارد که صحّت این مطلب را تأیید می‏کند. زیرا در روایات بسیاری از لسان اهل‏بیت علیهم‏السلام عده‏ای از جنیان به عنوان شیعه معرفی شده ‏اند. از آن جمله است روایتی که ابوحمزه ثمالی نقل کرده و گفته است: «روزی جهت شرف‏یابی به حضور امام باقر اجازه خواستم، گفتند که عده‏ای خدمت آن حضرت هستند. لذا اندکی صبر کردم تا آنها خارج شوند. پس کسانی خارج شدند که آنها را نمی‏شناختم، داخل شدم و به حضرت عرض کردم: فدایت شوم الآن زمان حکومت بنی‏امیّه است و شمشیرهای آنها خونریز می‏باشد(یعنی ورود افراد ناآشنا برای شما خطرناک است!)
    امام فرمودند:
    «ای اباحمزه اینان گروهی از شیعیان از طایفه جن بودند آمده بودند تا از مسائل دینی خود سؤال کنند(2).
    از برخی از بزرگان نقل شده است که بعضی از جنیان حتی مقلّد مراجع بوده‏اند و مسائل خود را از آنان می‏پرسیده ‏اند. مثل مرحوم حاج میرزا حسین، حاج میرزا خلیل از مراجع صدر مشروطیت که یکی از جنیان به صورت شخص عادی در سرداب منزل به حضور ایشان می‏رسیده و مسائل مربوط را می‏پرسیده است(1).
    31. دین حضرت موسی علیه‏ السلام را قبل از اسلام تأیید و تصدیق کردند. وقتی تنی چند از آنان برای شنیدن آیات قرآن نزد رسول خدا صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله رسیدند به سوی قوم خود برگشتند و گفتند: «ما گروه جنیان آیات کتابی را شنیدیم که پس از موسی علیه ‏السلام نازل شده است...»(احقاف: 30).
    32. آنها دارای مکان هستند ولی به این معنا نیست که مانند انسان یک فضای خاصی از ماده خاکی را اشغال کرده‏اند و خانه ‏هایی چون خانه انسان و امکاناتی مثل انسان دارند و چون نوع خلقت آنها با حقیقت خاکی انسان تفاوت دارد، طبیعی است که محل زندگیشان متناسب با حقیقت آنهاست که به ‏طور قطعی مکان مشخصی از آنها به دست نمی‏دهند. ما در اینجا به یک نمونه از آن اشاره می‏کنیم(2).
    در روایتی از امام صادق علیه‏السلام آمده است که فرمودند: «در وادی شُقْره (بیابانی که رنگ خاکش سرخ مایل به زرد است) نماز نخوان زیرا در آنجا منازل جنّ است»(3). در غرب شهر مکه مسجدی وجود دارد به نام «مسجد الجنّ» که محل نزول جنیان در مکه است و مستحب است حاجیان در آن مسجد رفته و دو رکعت نماز بجا آورند(4).
    33. آنها می‏خورند و می‏آشامند زیرا مانند انسان نیاز به رشد و تولیدمثل دارند و طبیعی است که تغذیه نیز داشته باشند. اما این که از چه چیزهایی تغذیه می‏کنند، از روایات چنین بر می‏آید که آنها از بازمانده غذای انسان و مغز استخوان استفاده می‏کنند. چنانکه «ابن بابویه» نقل کرده است: «گروهی از طایفه جنّ خدمت پیامبر اکرم شرفیاب شدند و عرض کردند ای رسول خدا چیزی برای خوردن به ما عطا فرما، حضرت هم استخوان و بازمانده غذا به آنها عطا کرد(5).
    و نیز امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: «استخوان و ضایعات غذای جنیان است»(6).
    34. مانند انسان می‏خوابند. از آیه 255 سوره بقره چنین استنباط می‏شود که تنها ذات اقدس احدیت است که نمی‏خوابد و همه مخلوقات از خواب ناگزیرند چنانکه در روایت آمده امام صادق علیه ‏السلام فرمودند: «به غیر از خداوند متعال؛ همه خواب دارند حتی فرشتگان»(1).
    35. به محضر ائمه علیهم‏السلام می‏آیند و مسائل دینی خود را می‏پرسند در اصول‏کافی ج1 ص394 بابی تحت عنوان (جنّ در محضر ائمه علیه ‏السلام ) وجود دارند و در آن باره هفت حدیث نقل شده از جمله «سدیر صیرفی» نقل می‏کند که امام باقر علیه‏السلام در مدینه به من سفارش‏هایی فرمود. از مدینه بیرون رفتم در میان راه «روحا» (محلی است چهل یا سی میلی مدینه) بودم که مردی با لباس خود به من اشاره کرد. به سوی او برگشتم و خیال کردم که تشنه است.
    ظرف آب را به او دادم گفت: نیاز به آب ندارم، نامه‏ای به من داد که مرکب آن خشک نشده بود، ملاحظه کردم مهر امام باقر علیه‏السلام بود، گفتم: این نامه را کی به تو داد؟ گفت: الآن. در نامه دستورهایی بود. چون متوجه آن مرد شدم، دیدم کسی نیست، بعد از آن ابوجعفر علیه‏السلام به مکه آمدند، به حضرت عرض کردم: فدایت شوم، مردی نامه شما را آورد که مهرش خشک نشده بود، فرمود: ای «سُدیر» ما خدمتکارانی از جنّ داریم، چون خواهیم کاری به فوریت انجام پذیرد، آنها را می فرستیم(2).
    ویرایش توسط hoda : 1390/04/02 در ساعت 09:09 قبل از ظهر

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1391/07/03, 12:14 بعد از ظهر
  2. ஜ ╫ صدق و راستی
    توسط 88060714 در تالار کلیات
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1391/02/27, 12:06 بعد از ظهر
  3. هستی در قرآن
    توسط مرادی نسب در تالار مبدأ شناسی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/06/21, 12:06 قبل از ظهر
  4. پاسخ: 26
    آخرين نوشته: 1390/02/12, 08:23 بعد از ظهر
  5. مبارزات عملی ابراهیم (ع) با بت پرستی
    توسط سوگند در تالار قصص قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1389/11/19, 01:45 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •