تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    تفاوت بين «سبب نزول» با «شأن نزول» چيست؟




    هرگاه مشكلي موجود باشد - خواه حادثه‏اي كه امر آن مبهم باشد ، يا مسأله‏اي كه صورت درست آن پوشيده ماند ، يا رويدادي كه راه خروج از آن ناپيدا گردد - سپس آيه‏اي نازل شود تا آن را بررسي و مشكل آن را برطرف نمايد ، اين همان سبب نزول است ، يعني سبب و علّتي كه انگيزه و موجب نزول قرآن بود .


    اين اصطلاح ، اخصّ از «شأن نزول» است . زيرا مورد شأن ، اعمّ از سبب و بدين معنا است : امري كه قرآن - آيه‏اي يا سوره‏اي - در موردش نازل گرديد تا بيان و شرحي براي آن يا مايه عبرتي نسبت به موارد عبرت‏آموز آن باشد . چنان كه در بيشتر داستان‏هاي پيشينيان و خبر دادن از امّت‏هاي گذشته ، يا جايگاه پيامبران و پاكان كه زشت جلوه داده شده و با كرامت آنان برخورد داشته ، يا از قدسيّت آنان فرو كاسته است ، قرآن نازل گرديد تا موضوع را حلّ و فصل نمايد ، و حكايت صحيح حال آنان و سيره واقعي‏شان را بيان دارد ، آن سان كه اشكال و ابهام را بزدايد ، و ساحت قدس اولياي گرامي خدا را منزّه سازد .
    براين اساس ، تفاوت بين سبب و شأن - در اصطلاح - آن است كه اوّلي ، يعني مشكلي موجود ناشي از حادثه‏اي كه روي داده است ، و دوّمي : مشكل مربوط به امري كه واقع شده خواه در حال حاضر يا در گذشته ، و اين ، صرفاً اصطلاح است و جاي نزاع و اختلاف ندارد .
    و اين كه مي‏گويند : «در اين باره نازل شد» اعمّ است ، گاه از آن ، سبب روي داده اراده مي‏شود ، و گاه شأن امري كه در گذشته اتفاق افتاده است . و احياناً ، بيان حكم يا تكليف شرعي هميشگي اراده مي‏گردد . زركشي مي‏گويد : از عادت صحابه و تابعان معلوم شده كه هرگاه يكي از آن‏ها مي‏گويد : «اين آيه در اين باره نازل شد» مرادش اين است كه آيه ياد شده در بردارنده اين حكم مي‏باشد ، نه آن كه اين حكم ، سبب نزول آيه باشد .1

    پي نوشت
    1- علوم قرآني ، آيت الله معرفت

  2. صلوات و تشکر


  3. #2




    ولي سيوطي اسباب نزول را به نوع اوّل اختصاص داده و اين مطلب را كه بيان قصّه‏اي در گذشته ، سبب نزول سوره يا آيه‏اي قرآني باشد ، ردّ نموده است . به همين جهت ، به واحدي اعتراض نموده كه چرا در اسباب النزول گفته است : «سوره فيل درباره اصحاب ابرهه نازل شد كه براي تخريب كعبه آمده بودند» .
    وي گويد : سبب نزول چيزي است كه آيه ، در روزگار روي دادن آن نازل گردد ، و امّا آن چه را واحدي در سوره فيل گفته ، كه : سبب آن ، داستان آمدن سپاه حبشه بود ، از سبب نزول خارج بوده و ارتباطي به آن ندارد ، بلكه اين ، صرفاً اِخبار از وقايع گذشته است ، همچون ذكر قصه نوح ، عاد و ثمود ، و ساختن خانه ، و مانند آن .
    اين در حالي است كه واحدي ، تصريح به «سبب» نكرده ، بلكه گفته است : سوره درباره داستان اصحاب فيل نازل شده است .
    آن چه را سيوطي برخود و ديگران سخت گرفته ، وجهي ندارد ، چرا كه موجبات نزول ، در اصطلاح ، همان مناسبت‏هايي‏اند كه نزول قرآن را اقتضا مي‏كنند ، خواه حادثه‏اي روي داده باشد ، يا اختلافي در مسأله شرعي فرعي ، يا عقيدتي ، يا داستاني رخ داده در زمان گذشته كه عبرت‏آموز يا مورد اختلاف بوده است ، پس خداوند متعال اراده فرموده آن را توضيح دهد ، بپيرايد و ساحت قدس اولياي گرامي خود را پاك نمايد .

موضوعات مشابه

  1. لزوم طول عمر
    توسط هندیانی در تالار امام عصر (عج)
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1391/11/19, 06:19 بعد از ظهر
  2. چگونگی نزول جبرئیل بر حضرت زهرا(س)
    توسط hoda در تالار مصاحبه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/02/17, 01:16 بعد از ظهر
  3. شأن نزول قرآن
    توسط quranic در تالار شان نزول و اسباب نزول
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1389/12/11, 01:12 بعد از ظهر
  4. راه يافتن به اسباب نزول
    توسط hoda در تالار شان نزول و اسباب نزول
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1389/12/10, 01:06 بعد از ظهر
  5. نزول قرآن به انشای الهی
    توسط quranic در تالار نزول
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1389/02/01, 04:45 بعد از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •