تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1

    قرآن و بهينه سازي مصرف




    آموزه هاي قرآني بر اين نکته تأکيد مي کند که براي دست يابي به شکوفايي اقتصادي و تمدني و انجام شکر و سپاسگزاري واقعي مي بايست روندي از توليد تا مصرف طي شود که همه چيز به درستي و کمالي آن مورد استفاده و بهره برداري قرار گيرد و به هيچ عنوان کفران نعمتي نشود.


    در اين ميان نقش دولت در نظارت آن از توليد تا توزيع و مبادله تا مصرف، بسيار حياتي و مهم است؛ به ويژه آن که اسلام با اقتصاد سرمايه داري و بازار، مخالف است و برآن محدوديت هاي چندي را تعيين و اعمال کرده است. براين اساس، حضور قوي و مديريت و نظارت دولت در بخش هاي مختلف به قصد شکر نعمت، به عنوان يکي از اصول اصلي اقتصاد اسلامي مطرح مي شود؛ زيرا مفهوم شکر در برابر کفران نعمت، به معناي استفاده درست و کمالي از هر نعمتي از نعمت هاي خدادادي است تا امکان دست يابي انسان به کمال مطلق و خلافت الهي را فراهم آورد.



    اگر به آيات قرآني توجه شود به آساني مي توان دريافت که قرآن بي عدالتي را عامل توزيع نامناسب ثروت مي داند و با اشاره به جايگاه و اهميت ارزشي نهاد دولت در نقش مديريت و نظارت و تأثير آن در اجراي عدالت بر اين باور است که براي دست يابي به گردش سالم ثروت و اقامه عدالت در جوامع، لازم است تا دولت نه تنها بر گردش سرمايه نظارت کند بلکه با اعمال مديريت و اجراي احکام و قوانين سخت گيرانه نسبت به سرمايه داران، زمينه گردش سالم سرمايه و توزيع عادلانه ثروت را در ميان همه افراد جامعه فراهم آورد. اين گونه است که تشريع و تقنين قوانيني چون انفال و انفاق و زکات و خمس و مانند آن مورد توجه قرار گرفته است و از دولت و امت خواسته شده تا در جامعه چنان فرهنگ سازي شود تا همه مردم از ثروت و منابع سرمايه اي بهره مند گردند.



    اين در حالي است که در جهان امروز به يژه نظام سرمايه داري، ثروت و منابع دريايي و معدني و مانند آن در اختيار گروه سرمايه داران قرار گرفته است و آنان معادن عظيم از نفت و گاز و صيد و چوب هاي جنگلي را در اختيار دارند و شرکت هاي عظيم سرمايه داري با سهام هاي بخش خصوصي با حضور همان ده درصد از کل جمعيت جهان، به چپاول آن چه انفال ناميده مي شود اقدام مي کنند و روز به روز بر سرمايه و ثروت خويش مي افزايند و روزبه روز بر فقر مردم دامن مي زنند. در بسياري از کشورهاي جهان به ويژه آفريقايي، معادن بزرگ نفت و کاني هاي مهم چون الماس و مس و مانند آن، با همکاري دولت هاي وابسته، از سوي همين ده درصد جمعيت جهان غارت مي شود و فقر و بدبختي تنها سهم عموم مردم آن سامان مي باشد. دولت مي بايست در همه حوزه ها نظارت و مديريت داشته باشد. البته اعمال نظارت بايد در همه بخش ها از امور کلي و جزيي باشد، ولي اعمال مديريت تنها در بخش کلان و کلي صورت پذيرد.


    دولت براي توليد همه کالاها و خدمات مورد نياز و پاسخ گويي درست و مناسب مي بايست برنامه، سياست و خط مشي مشخص و تعيين شده اي داشته باشد. در آيات سوره يوسف به اين مسأله پرداخته شده و حتي چگونگي انبار و نگهداري کالا و ايجاد سازه هاي مناسب براي آن مورد توجه قرار گرفته است. مديريت آب و ارايه راه کارهايي براي استفاده بهينه از آن ازطريق سدسازي و جدول کشي و تقسيم و توزيع آب در آيات بسيار مورد توجه است که از جمله اين آيات مي توان به آياتي اشاره کرد که به تمدن شکوفا و پيشگام سبا مي پردازد و علل و عوامل شکوفايي و انحطاط آن را مورد تحليل و تبيين قرار مي دهد.

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    قرآن و بهينه سازي مصرف




    مديريت کشاورزي در آيات و روايات

    در برخي از روايات به سيره امير مؤمنان علي(ع) اشاره مي شود که متوجه تغيير در روش هاي بهره وري و بهينه سازي به کارگيري زمين در بخش توليدات باغي است. در اين روايات آمده است که امير مؤمنان(ع) برخلاف شيوه متداول آن روزگار، هنگام کشت دانه خرما براي ايجاد نخلستان جديد، دانه ها را نزديک تر از آن چه معمول بوده است کشت کرد.


    هنگام اعتراض ديگران، به اين نکته اشاره کرد که مي توان به اين طريق هم در زمان و هم توليد صرفه جويي کرد؛ زيرا نخل ها زماني بسيار مي برد تا به درختي کامل تبديل شود. ولي پس از آن که نخل ها روييده شد، مي توان برخي را فروخت تا به اين وسيله فرصت بيشتري براي توسعه نخلستان فراهم آيد و نيز مبلغي به عنوان سرمايه کار اندوخته شود.



    درختان، زمان طولاني مي طلبند تا بزرگ شوند. ايجاد خزانه هايي به اين طريق و هم چنين بهره گيري از ميوه آن ها تا رسيدن به حجم هاي بزرگ، خود نوعي صرفه جويي در زمين است.



    در ميان باغداران ايراني اين شيوه بسيار به کار مي رود و آنان درختان زودبازده با عمر کوتاه را در ميان درختان ديربازده با عمر طولاني مي کارند تا به اين شيوه از زمان و زمين بهترين استفاده را کرده باشند. در داستاني که قرآن از مديريت کشاورزي حضرت يوسف گزارش مي کند اين معنا بيان شده است که براي حفظ و نگه داشت محصولات کشاورزي در زمان بيشتر چون بيش از هفت سال، پيشنهاد مي شود تا گندم و جو خرمن نشود و با خوشه هاي آن انبار شود.


    اين شيوه براي بهينه سازي روش حفظ و نگه داشت کالا و محصولات از ابتکارات حضرت يوسف(ع) و تحت نظارت و مديريت آن حضرت(ع) انجام مي شود و جامعه از امنيت غذايي براي دوره خشکسالي و قحطي سود مي برد. قرآن گزارش مي کند که حضرت يوسف(ع) از توليد تا توزيع و تا مصرف کالا بر همه امور نظارت و اعمال مديريت مي کرد و گاه به سبب مسايل و بحران هاي مقطعي حتي در جزئيات اجراي قوانين و اعمال مديريت خود حضور مستقيم داشت.(يوسف آيات ۴۶ تا ۴۹ و نيز ۵۹ و ۶۰ و آيات ديگر) حضرت شعيب(ع) به عنوان رهبر قوم و جامعه خويش در بازارها مي گشت و به تبيين شيوه هاي درست و مناسب مبادله کالا مي پرداخت و ضمن آموزش، بر اعمال و اجراي آن نظارت و مديريت مي کرد که همين مسأله موجب تنش و اختلاف وي با سرمايه داران و گرانفروشان و کم فروشان کالا شد و حتي او را تهديد به بيرون کردن از شهر و کشور و يا قتل وي کردند.(هود آيات ۸۴ تا ۸۸ و آيات ديگر) حضرت اميرمؤمنان علي(ع) براي اعمال قوانين و اجراي درست آن و نيز نظارت و مديريت بر گردش سرمايه و کالا و خدمات، در بازارهاي کوفه مي گشت و ضمن ارائه رهنمودها و توصيه ها به کاسبان و بازاريان، نسبت به اجراي قوانين، نظارت مستقيم مي کرد.


    در روايات مي توان بسياري از داستان ها در اين باره را يافت که به صراحت بر شيوه نظارتي و مديريت دولت اسلامي بر گردش سرمايه و کالا و خدمات در همه مراحل توجه مي دهد و آن را سيره و سنت دولت اسلامي مي داند.

  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    قرآن و بهينه سازي مصرف




    وضعيت نابسامان جامعه امروز

    برخي گمان کرده اند که اصلاح الگوي مصرف به معناي مصرف نکردن و زهدگرايي و يا تشويق و تنبيه مردم در اين حوزه با اعمال قوانين سخت گيرانه و اجحافي است. اين در حالي است که مراد از اصلاح الگوي مصرف، اصلاح فرهنگ مصرف و بهينه سازي مصرف در راستاي بهره گيري بيش تر و بهتر ازسرمايه ها و نعمت هاست که اين مهم بيش از آن که متوجه ملت باشد متوجه دولت است؛ زيرا دولت مي بايست با اتخاذ شيوه هاي مديريتي و نظارتي، در توليد کالاي با کيفيت، بکوشد و زمين و آب را با شيوه اي ابتکاري و نوين به شکل دقيق تري به دست مردم برساند.

    به عنوان نمونه براي اين که برق به طور بي رويه مصرف نشود و الگوي مصرفي مردم در اين حوزه تغيير يابد، دولت موظف است تا به کيفيت ها بينديشد. بدين منظور مي بايست از توليد لامپ هاي پرمصرف جلوگيري کند و يا براي توليد و خريد تلويزيون هاي با مصرف کم تر برق رو آورد و اجازه توليد کالاهاي پرمصرف را ندهد. در حقيقت وظيفه و مسئوليت دولت آن است که به جاي تقنين قوانين سخت گيرانه به تشويق مبتکران و نوآوران و صاحبان کارخانه بپردازد تا آنان به توليد کالاهايي برقي اقدام کنند که مصرف را کم کند.

    خداوند در آياتي چون آيات ۱۲ و ۱۳ سوره سبا گزارشي از دولت حضرت سليمان(ع) و تشويق صنعت گران براي توليد کالاهاي رفاهي و شکوفايي اقتصادي و تمدني ارائه مي دهد. در اين گزارش آمده است که آن حضرت(ع) با بهره گيري از دانش خود و ديگر صاحبان علم و کتاب، فن آوري هاي جديد را مورد توجه و تشويق قرار داد. از جمله مي توان به توليد شيشه و آبگينه اشاره کرد که حتي براي بهسازي محيط و معماري و ديگر سازه هاي تمدني از آن بهره گرفت. اين که وي در کاخ خويش از طرح آبگينه اي استفاده کرد و با بهره گيري از شيشه، نهري را در زير محيط زيست خانگي خويش ايجاد کرد که حتي ملکه سبا را با آن تمدن پيشرفته اش به شگفتي انداخت(نمل آيه ۴۴)، خود دليل آن است که وي مي کوشيد تا نظارت خود را در همه عرصه ها گسترش دهد و در توليد و بهينه سازي اقتصاد، آن را به کار گيرد.

    بنابراين نظارت براي بهينه سازي مصرف مي بايست از هنگام توليد مورد توجه قرار گيرد و به جاي آن که تنها در فکر بهينه سازي مصرف در هنگام استفاده آن بود، مي بايست به توليد کالاهاي با کيفيت و با عمر مفيد و کارآيي بيش تر توجه شود. اين مهم تنها از راه نظارت و مديريت کامل دولت و نهادهاي نظارتي آن تحقق مي يابد. از اين رو بهينه سازي مصرف مي بايست نه تنها در بخش هاي دولتي به عنوان الگوهاي مردم در زندگي آغاز شود بلکه بايد از بخش بهينه سازي توليد با توليد کالاهاي مرغوب و با کيفيت و کم مصرف شروع شود.

    در جامعه امروز، توليد کالاهاي نامرغوب و بي کيفيت هم هزينه مردم را افزايش مي دهد و سرمايه و ثروت آنان را به تباهي مي کشاند و هم موجب مي شود تا دولت از اجراي طرح هاي عظيم و بزرگ تمدني باز ماند. از اين رو لازم است تا جريان تغيير و اصلاح در الگوهاي مصرف از دولت آغاز شود و با اعمال مديريت و نظارت دقيق و کامل و تشويق همه توليدکنندگان، بر کيفيت و مرغوبيت کالا تاکيد شود تا رفتار مردم براي خريد کالاهاي با کيفيت و مرغوب نيز تغيير يابد.

  6. صلوات و تشکر


  7. #4

    قرآن و بهينه سازي مصرف




    افزايش کيفيت، راهي براي صرفه جويي

    به سخن ديگر بهترين راه براي دست يابي به شکوفايي اقتصادي و تمدني، صرفه جويي از راه توليد کالاهاي مرغوب و افزايش کيفيت آن است. دولت مي بايست براي رسيدن به اصلاح الگوهاي مصرف و ارايه بهترين آن، تحقيقات نظري و علمي داشته باشد؛ زيرا مردم بر دين ملوک و رفتارهاي دولتمردان خويش هستند؛ هرگونه رفتار ايشان، سرمشق و الگوي رفتاري مردم مي شود.

    بنابراين دولت از دو طريق بهينه سازي توليد و کيفيت بخشي به آن و نيز اعمال رفتارهاي درست نظارت و مديريتي بر توليد و هم چنين ارايه عملي مصرف درست کالا و خدمات و ديگر نعمت ها و ثروت ها و سرمايه هاي ملي، مي تواند در تغيير و اصلاح الگوي مصرف تاثيرگذار باشد.

    با توجه به آموزه هاي قرآني و سيره عملي پيامبران و معصومان(ع) به ويژه امير مومنان(ع) مي توان دريافت که مسئوليت دولت در اصلاح الگوي مصرف از راه بهينه سازي و اصلاح فرهنگ توليد و مصرف، بسيار اساسي و حياتي است و دولت نمي تواند از بار مسئوليت خويش در برابر مردم نسبت به نظارت و مديريت حوزه اقتصادي از توليد تا مصرف شانه خالي کند.

    از نظر کارشناسان مسايل اقتصادي، ارتباط تنگاتنگي ميان استانداردسازي و بهينه سازي از يک سو و افزايش بهره وري سرمايه و ثروت و نيز کاهش مصرف از سوي ديگر وجود دارد. از اين رو بسياري از کشورهاي پيشرفته در انديشه الگوهاي اصلاح مصرف از طريق تغيير در توليد و بهينه سازي توليدات در راستاي کاهش هزينه و افزايش عمر مفيد کالا هستند.



    منبع : روزنامه کیهان

  8. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. دانشگاه مجازي المصطفي؛ فرصتي براي طرح انديشه هاي ناب ديني در فضاي سايبر
    توسط منادی در تالار اخبار قرآنی جامعة المصطفی العالمیه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/11/27, 06:22 بعد از ظهر
  2. بازتاب كلاس مجازي حفظ قرآن شهر مجازي قرآن
    توسط seyed در تالار اخبار قرآنی جامعة المصطفی العالمیه
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1390/06/08, 05:57 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/12/08, 05:58 بعد از ظهر
  4. روشهاي قصه پردازي در قرآن
    توسط mahdi در تالار تاریخ پیامبران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/07/02, 10:24 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •