تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

    جهنم و دركات آن




    جهنم دارای مراتب و نقطه های مختلفی است که از این مرتبه ها به "درکات" تعبیر می شود. درکات جهنم روی هم دیگر است. از این رو جهنم دارای طبقات
    می باشد. پایین ترین طبقه و پست ترین نقطة جهنم جایگان منافقین است. قرآن کریم می فرماید:"منافقان در پایین تریم طبقة دوزخ قرار دارند".[1]
    مرحوم علامه طباطبایی می فرماید:از این آیه شریفه این مطلب واضح می شود که اهل آتش در آن مراتبی دارند که از حیث پستی و پایین بودن با یکدیگر اختلاف دارد و بر حسب همین اختلاف، مراتب عذابشان هم در سختی و دردناکی مختلف است. این مراتب را خداوند "درکات" می نامد.[2]
    قرآن می فرماید:"جهنم میعادگاه همة آن ها است. هفت در دارد، و برای هر دری گروه معیّنی از آن ها تقسیم شده اند".[3]
    امیرمؤمنان(ع) فرمود:"جهنم دارای هفت در است که به صورت طبقه طبقه است. بعضی بالای بعض دیگر است".
    یکی از دست هایش را بر دیگری گذارد و فرمود:"این چنین، خداوند بهشت ها را در کنار هم قرار داد، ولی طبقات جهنم روی هم اند. بعضی فوق بعض دیگر است که پایین ترین آن ها جهنم است. بالای آن "لظی" است. بالای آن "حطمه" بالای آن "سقر" بالای آن "جحیم" بالای آن "سعیر" و بالای آن "هاویه"[4] است.[5]

    پي نوشت ها
    1- نساء (4) آیة 145.
    2- علامه طباطبایی، تفسیر المیزان(ترجمه) ج 5، ص 187.
    3- حجر(15) آیه 43 و 44.
    4- همه این اسامی در قرآن کریم ذکر شده است:جهنم :آل عمران(3) آیة 162، لظی:معارج (15) آیة 17، حطمه:همزه(104) آیة 4، سقر:مدثر ( 74) آیة 26، جهیم:بقره (2) آیة‌ 119، سعیر:‌ نساء (4) آیة 10،‌ هاویه:رعد (101) آیة 9.
    5- مجمع البیان، ج 5 - 6، ص 338.

  2. #2



    امام صادق(ع) فرمود:" در جهنم صحرایی است برای متکبران که آن را سقر گویند که از سختی و بسیاری گرمایش به خداوند شکایت کرد و اجازه خواست تا نفس بکشد، خدا اجازه داد، نفسی کشید و جهنم را سوزاند".[1]
    بنابراین جهنم دارای طبقات است. هر یک از سعادت و شقاوت درجات و مراتبی دارد،‌ نه اهل سعادت یک درجه و مرتبه اند و نه اهل شقاوت،‌ این مراتب و تفاوت ها دربارة اهل بهشت به عنوان درجات و دربارة ‌اهل جهنم به عنوان درکات تعبیر می شود.[2]

    پي نوشت ها
    1- محمد محمدی ری شهری،‌میزان الحکمه، ج 1، ص 473،‌ حدیث 2920.
    2- مرتضی مطهری، ‌عدل الهی،‌ ص 414.

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •