تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1

    زمان آسيب‌شناسی شيوه‌های آموزش قرآن در كشور فرا رسيده است




    معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد گفت: امروز زمان آسيب‌شناسی شيوه‌های آموزش قرآن در كشور فرارسيده است، چراكه شيوه‌های مختلف آموزش قرآن در كشور وجود دارد اما هنوز فصل‌الخطابی در اين خصوص مطرح نشده است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد، در نشست تخصصی «قرآن و مسجد» در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی و تبيين نقش و كاركرد كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد در توسعه فرهنگ قرآنی كشور»، با بيان اينكه يكی از مهم‌ترين كاركردهای مسجد خواندن و فهميدن قرآن است، اظهار كرد: مساجد با ديگر مكان‌ها در خصوص آموزش، خصوصاً آموزش قرآن، قابل مقايسه نيست؛ مساجد برترين و بهترين مكان‌ها برای آموزش قرآن از لجاظ اثرگذاری هستند.


    وی با اشاره به وجود 70 هزار مسجد در كشور، گفت: اگر كاركردهای مسجد برای مردم و متوليان فرهنگی احيا شود، كاركرد آموزشی مسجد و اهميت اين مورد برای همگان روشن می‌شود؛ لذا بايد اين نكته مورد توجه قرار گيرد و برای آن زمينه‌سازی صورت گيرد.


    بايد توجه كرد كه ضرورت‌های جامعه كدام بخش است

    جعفری ادامه داد: اگر فعاليت‌های قرآنی به سه بخش قرآن‌آموزی، قرآن‌شناسی و تربيت قرآنی تفكيك شود، بايد به اين مورد توجه كرد كه ضرورت‌های جامعه كدام بخش است و تا امروز به كدام بخش‌ها توجه بيشتری صورت گرفته و كدام‌ بخش مورد كم‌لطفی واقع شده‌ است و بتوانيم با توجه به پتانسيل‌های موجود برای ارتقای آن‌ها برنامه‌ريزی كنيم.


    وی با اشاره به دوران رژيم پهلوی در ايران گفت: در پنجاه سال حكومت پهلوی در ايران، ظلم‌های متعددی به مردم صورت گرفته است و يكی از آن‌ها كه شناخته و به مردم معرفی نشد، فاصله انداختن بين مردم و قرآن بود. بسياری از قديمی‌ها سواد خواندن و نوشتن را نداشتند، اما به تلاوت قرآن مسلط بودند؛ آموزش سنتی مساجد نيز اين زمينه را فراهم كرده بود كه مردم به قرآن توجه داشته باشند، اما در اين نيم‌قرن اين خلأ به صورت جدی ايجاد شد؛ هرچند پس از پيروزی انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در زمينه فعاليت‌های قرآنی انجام شد، اما با نياز جامعه هنوز فاصله زيادی وجود دارد.


  2. #2



    ضرورت طراحی برنامه‌هايی برای جذب جوانان به مساجد


    معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد با تأكيد بر ضرورت طراحی برنامه‌هايی برای جذب جوانان به مساجد خاطرنشان كرد: اگر مساجد محتوا و برنامه‌ نداشته باشد، نمی‌توان جوانان را به مساجد جذب كرد؛ يكی از بهترين برنامه‌هايی كه می‌تواند جوانان را جذب مساجد كند، برنامه‌های قرآنی است.


    وی همچنين در مورد تدوين نظام آموزش قرآن در كشور گفت: امروز زمان آسيب‌شناسی شيوه‌های آموزش قرآن در كشور فرارسيده است؛ سلايق و شيوه‌های مختلف آموزش قرآن وجود دارد و معمولاً هر كدام ديگری را مورد انتقاد قرار می‌دهند، اما هنوز فصل‌الخطابی در اين خصوص مطرح نشده است.


    نوز كسی شيوه جامعی در مورد آموزش قرآن ارائه نكرده است

    جعفری ادامه داد: برخی معتقدند آموزش قرآن پيش از دبستان ممنوع است، چرا كه باعث آسيب‌‌ديدن پذيرش شيوه آموزش فرد در طول تحصيل می‌‌شود؛ عده‌ای نيز خلاف اين عقيده را دارند. هنوز كسی شيوه جامعی در مورد آموزش قرآن ارائه نكرده است.


    معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد با تأكيد بر اينكه زمان نظام‌مندسازی آموزش قرآن فرارسيده است، اظهار كرد: پيش از اين اقدام، لازم است كه فعاليت‌های آموزشی را آسيب‌شناسی كنيم كه اين نكته از اهميت بالايی برخوردار است، چرا كه برخی شعارها و طرح‌های نو در زمينه فعاليت‌های كمك‌آموزشی قرآنی مطرح شد و چون مورد آسيب‌شناسی قرار نگرفت، به آموزش‌های قرآنی ضربه زد.


    جعفری معتقد است شعارهای نو بدون آسيب‌شناسی و بررسی دقيق باعث شد جلسات سنتی آموزش قرآن در مساجد دچار بی‌مهری و كم‌توجهی قرار گيرد و رونق گذشته خود را از دست بدهد و نهايتاً منجر شد هم اساتيد برای سرمايه‌گذاری در جلسات سنتی در مساجد انگيزه كافی را نداشته باشند و هم از گرايش مخاطبان و متعلمان قرآن به چنين جلساتی كاسته شود.

  3. #3



    قاریان بین‌المللی در جلسات سنتی قرآن رشد كردند

    وی يادآور شد: اگر پيشينه قاريانی كه در مسابقات كشوری و بين‌المللی حائز رتبه شده‌اند، بررسی شود، خواهيد ديد كه اين افراد در جلسات سنتی قرآن رشد كردند و برای رسيدن به اين درجات وقت گذاشتند.


    معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد از آمادگی اين ستاد برای دريافت و بررسی نظرات و پيشنهادات در زمينه آموزش قرآن در مساجد خبر داد و گفت: ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد كشور آماده است تا همه ايده‌ها و نظرات صاحب‌نظران را در خصوص چگونگی آموزش قرآن در مساجد دريافت كند و با بررسی آن‌ها زمينه را برای اجرايی‌كردن اين طرح‌ها در مساجد فراهم كند.


    جعفری با بيان اينكه زمينه‌های توجه به قرآن در ايران بيش از پيش فراهم شده است، افزود: با توجه به سفارش مؤكد پيامبر مكرم اسلام(ص) به قرآن و اهل بيت(ع)، وظيفه هر مؤمنی است كه در حد توان خود زمينه توجه به اين دو امانت را فراهم كند؛ تنها وظيفه متوليان فرهنگی و نيروهای قرآنی نيست كه زمينه‌سازی كنند، بلكه هر كس می‌تواند نقش به‌سزايی در اين راستا داشته باشد.

    نقش رسانه‌ها در زمينه آموزش و تبلیغ قرآن

    وی همچنين در مورد نقش رسانه‌ها در اين زمينه خاطرنشان كرد: رسانه‌ها نيز می‌توانند در بحث فضاسازی و توجه بيشتر عموم مردم به اين دو امانت گران‌بها، به هر نحو ممكن بيش از پيش احساس مسئوليت كنند و مبادا مباحث سياسی، اصولی را كه بايد مورد توجه قرار گيرد تحت الشعاع قرار دهد.


    معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد تصريح كرد: زمان آن فرارسيده است كه انديشمندان مراكز علمی برای سامان‌دهی فعاليت‌های آموزشی قرآن برای عموم مردم تدبيری بينديشند كه برای اين امر لازم است فضاسازی رسانه‌ای فراهم شود تا انديشمندان توجهشان را به اين مسئله معطوف كنند.

  4. #4



    بی‌سوادی قرآنی زيبنده ايران اسلامی نيست

    جعفری با ابراز اينكه بی‌سوادی قرآنی زيبنده ايران اسلامی نيست، گفت: واقعيت اين است كه ايران ام‌القرای كشورهای اسلامی است و اين ادعا در قيام مردم كشورهای اسلامی اثبات شد؛ از اين بابت همه بايد احساس مسئوليت كنند.


    معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد در ادامه سخنان خود در نشست تخصصی «قرآن و مسجد» به فعاليت‌های قرآنی اين ستاد پرداخت و اظهار كرد: در هر استان به صورت ميانگين دو كانون تخصصی قرآن و نماز وجود دارد. 500 خانه نور نيز در كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد در سراسر كشور وجود دارد كه فعاليت‌های قرآنی در آن‌ها تجميع می‌شوند.


    اجرای طرح تلاوت نور در 25 هزار مسجد كشور

    وی افزود: طرح فراگيری تحت عنوان تلاوت نور در 25 هزار مسجد كشور در حال برگزاری است و هم‌زمان با آن نيز طرح تفسير همراه توسط ائمه جماعت انجام می‌شود. برای توسعه اين طرح، قرآن‌ در مساجد توزيع شده است.


    برگزاری دوره‌های آموزشی تفسير كوتاه و آموزش قرآن به نونهالان، تحت عنوان شكوفه‌های بهشت و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآنی نيروهای كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد كشور از ديگر برنامه‌هايی بود معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی كانون‌های فرهنگی-هنری مساجد در پايان سخنان خود به آن اشاره كرد.

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/05/26, 03:34 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 26
    آخرين نوشته: 1391/02/26, 11:11 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/10/10, 10:24 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/07/21, 02:25 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/06/22, 12:09 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •