تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 33
  1. #1

    آرای اندیشمندان اسلامی در تعلیم و تربیت ( آرای خواجه نصیرالدین طوسی)




    Click for larger version
    آرای اندیشمندان اسلامی در تعلیم و تربیت ( آرای خواجه نصیرالدین طوسی) 

    با سلام
    به بهانه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس
    نخست این روز رو به همه مهندسان متعهد خصوصا همکارن و مدیران فنی شهرمجازی قرآن کریم جناب آقای معصومی و سرکارخانم مهندس بیدگلی که به حق زحمات زیادی را برای شهرمجازی قرآن کریم می کشند تبریک عرض می کنم
    در این تاپیک قصد دارم همانند تاپیک قبلی که درباره آرای اندیشمندان اسلامی در امر تعلیم وتربیت خودم تلخیص کرده ام را تقدیم علاقه مندان می کنم امیدکه مورد استفاده قرار بگیرد
    Click for larger version
    آرای اندیشمندان اسلامی در تعلیم و تربیت ( آرای خواجه نصیرالدین طوسی) 


    ویرایش توسط quranic : 1389/12/07 در ساعت 09:24 قبل از ظهر

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    اندیشه های تربیتی خواجه نصیر طوسی




    Click for larger version
    اندیشه های تربیتی خواجه نصیر طوسی 



    فیلسوف و حکیم و جامع علوم عقلی و نقلی ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی معروف به خواجه نصیرالدین طوسی از دانشمندان و چهره های علمی ایران و مشرق زمین به شمار می رود
    تولد597 قمری وفات 673قمری درطوس بدنیا آمد و در بغداد درگذشت
    دروس مقدماتی را نزد پدر و سپس از دانشمندانی چون نوالدین علی بن محمد و کمال الدین محمد حاسب و عبدالله بن حمزه , ریاضیات , حدیث , رجال و درایه را فراگرفت
    به منظور تکمیل تحصیلات از طوس به نیشابور هجرت کرد و از شاگردان این سینا و قطب الدین مصری حکمت و فلسفه و طب را فراگرفت و به دیدار عارف نامی عطار نیشابوری نایل آمد.
    همینطور از محضر اساتیدی چون برهان الدین حمدانی سماع حدیث کرد
    سپس به بغداد رفت در آنجا با مازنی سالم بن بدران مازنی مصری از شاگران ابن ادریس حلی از درس فقهش بهره برد
    ویرایش توسط quranic : 1389/12/07 در ساعت 09:23 قبل از ظهر

  4. صلوات و تشکر


  5. #3



    علامه حلی سه ویژگی برایش شمرده
    1. سرآمد معاصران خویش در علوم نقلی و عقلی اس
    2.آثار ارزشمندی در علوم عقلی و در احکام فقهی و شرعی برمذهب امامیه دارد

    3.از نظر اخلاقی شریف ترین کسی است که در طول عمر دیده است.

  6. #4



    در دوران حمله مغول ها به ایران خواجه نصیر در قهستان جنوب خراسان و سپس در قلعه الموت و در پناه اسماعیلیان بسر برد و بسیاری از آثار علمی خود را نگاشت
    در این که علت این امرچه بوده نظرات مختلفی وجود دارد ولی شواهدی وجود دارد که حاکی است علت پیوستن به اسماعیلیان از روی اجبار و ناچاری بوده است لذا در پایان شرح اشارات بن سینا که در همین دوران آن را نوشته است اشاره می کند که بیشتر مطالب کتاب را در موقعیتی بس دشوار نگاشتم که همراه با تشویش خاطر و اضطراب وجود داشت و از هرسو شعله های آتش زبانه می کشید.و همینطور در آن دوران بخاطر مشکلات در مقام فرار برآمد که حاکم شیعی وقت به حاکم منطقه نامه نوشت و درخواست مراقبت از خواجه را داشت. که به همین منظور از قهستان وی را به قلعه الموت بردند.

  7. #5

    مذهب خواجه




    خواجه بی گمان شیعه دوازده امامی بود و دلائل عدیده ای برآن وجود دارد
    1. در کتب و مقالات و رساله های کلامی خویش ازجمله تجرید الاعتقاد امامت ائمه و عصمت آنان را مستدل تبیین کرده
    2.نام آوران فقه و فقاهت برشیعی بودنش شهادت داده ان از جمله محقق حلی , علامه حلی

    3. پس از آزادی از زندان اسماعیلیان آشکارا خود را شیعی دوازده امامی خوانده و به ترویج مذهب پرداخت

  8. #6

    رصدخانه مراغه و کتابخانه




    پس از حمله مغول ها به قلعه الموت خواجه به هلوکوخان مغول پیوست تا با مشورت بتواند حاکمان اسماعیلیان را تسلیم کند بدون این که خونی از مردم ریخته شود .
    هولاکوخان مغول بخاطر مکانت و منزلت علمی خواجه و همینطور علاقه خود به نجوم خواجه را برگزید خواجه هم از این فرصت استفاده کرد و سفارش ساخت رصدخانه مراغه راداد
    خواجه نصیر هم با اقدامات خود هم جلوی آتش زدن کتابخانه بزرگ الموت را گرفت و هم درکنار ساخت رصدخانه کتابخانه بزرگی را در مراغه احداث کرد. سپس از هولاکوخان درخواست کرد دانشمندانی که از ترس به کشورهای مختلف رفته بودند را بازگرداند و با همکاری آن ها توانست زیج معروف خود به نام زیج ایلخانی را از رصدخانه مراغه استخراج کند.

  9. #7

    آثار خواجه نصیر




    Click for larger version
    آثار خواجه نصیر 


    وی آثار فراوانی تالیف کرد که صاحب اعیان الشیعه ده عنوان را برای آثارش می شمارد
    ریاضیات, اخلاق, تفسیر, فقه, تاریخ, جغرافیا, طب, منطق, کلام و فلسفه
    برخی آرای تربیتی وی در کتابهای شرح الاشارات و التنبیهات , کشف المراد فی تجرید الاعتقاد, اخلاق ناصری , اوصاف الاشراف و اخلاق محتشمی و آداب المتعلمین آمده است.
    برخی از کتاب های خواجه عبارتند از:
    ۱. تجریدالعقاید
    ۲. شرح اشارت بو علی سینا
    ۳. قواعد العقاید
    ۴. اخلاق ناصری یا اخلاق طوسی
    ۵. آغاز و انجام
    ۶. تحریر مجسطی
    ۷. تحریر اقلیدس
    ۸. تجریدالمنطق
    ۹. اساس الاقتباس
    ۱۰. ذیج ایلخانی
    ۱۱. آداب البحث
    ۱۲. آداب المتعلمین
    ۱۳. روضةالقلوب
    ۱۴. اثبات بقاء نفس
    ۱۵. تجرید الهندسه
    ۱۶. اثبات جوهر
    ۱۷. جامع الحساب
    ۱۸. اثبات عقل
    ۱۹. جام گیتی نما
    ۲۰. اثبات واجب الوجود
    ۲۱. الجبر و الاختیار
    ۲۲. استخراج تقویم
    ۲۳. خلافت نامه
    ۲۴. اختیارات نجوم
    ۲۵. رساله در کلیات طب
    ۲۶. ایام و لیالی
    ۲۷. علم المثلث
    ۲۸. الاعتقادات
    ۲۹. شرح اصول کافی
    ۳۰. کتاب الکل
    ویرایش توسط quranic : 1389/12/07 در ساعت 09:23 قبل از ظهر

  10. #8

    انسان برتری انسان




    انسان موجودی است که به لحاظ مراتب وجود از جماد, نبات و حیوان برتراست زیرا درعین مشتمل بودن برقوای متنوع و برخورداری از ویژگی هایی چون احساس و حرکت ارادی داری نفس ناطقه و عفل و اراده است و ملاک برتری اش عقل و اراده اوست.
    فارابی با استفاده از آیه قال ربنا الذی اعطی کل شیی خلقه ثم هدی , تنوع و تکثر مراتب وجود را براساس مقتضای طبیعت و حکمت دانسته است.
    حقیقت انسان
    خواجه نصیر پس از بیان آرای مختلف فیلسوفان الهی و مادی درباره حقیقت انسان مستدل وجود نفس , جوهریت, و تجرد نفس ناطقه از جسمانیت و مادیت و پیراستگی آن را ازخصوصیات ماده اثبات کرده است
    وی براین باور است که بدن آدمی به تدریج در مدارج استکمالی به پیش می رود آنگاه که به درجه نفس یابی می رسد خداوند سبحان بیدرنگ نفس ناطقه را برآن افاضه می کند و بدین ترتیب آفرینش دیگر پدید می آید ( ثم انشاناه خلقا آخر)

  11. #9

    قوای نفس




    نفس ناطقه مشتمل برقوای متنوع نباتی, حیوانی و انسانی است و علاوه برقوای غاذیه , منمیه و مولوده دارای قوه مدرکه و محرکه است.
    ادراک انسان از طریق حواس ظاهری ( باصره, سامعه, شامه, ذائقه و لامسه) از طریق حواس باطنی ( خیال, متخیل, واهمه و حافظه) انجام می پذیرد.
    ادراک سه بخش است :
    1. بدون تروی و تفکر واراده انجام می شود
    2. بااندیشه و اراده به سوی جذب ملایم و کسب لذایذ و امور نافع (قوه شهوانیه)

    3. با اندیشه و اراده برای دفع مضارو ناملایم (قوه غضبیه)

  12. #10

    ویژگی های انسان




    مهمترین ویژگی ها از نظر خواجه
    1.
    اراده و اختیار
    2.
    خردورزی
    3.
    اجتماعی بودن
    4.
    حرکت تکمیلی و تکاملی
    5.
    باریابی به مقام قرب
    ویرایش توسط quranic : 1389/12/07 در ساعت 09:13 قبل از ظهر

صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1391/10/22, 01:07 قبل از ظهر
  2. ارزش تعليم‏
    توسط ملکوت در تالار علوم تربیتی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/04/26, 07:03 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 27
    آخرين نوشته: 1390/08/19, 04:41 بعد از ظهر
  4. تعلیم و تربیت ابن سینا
    توسط hoda در تالار علوم تربیتی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1390/01/29, 04:49 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 44
    آخرين نوشته: 1389/09/10, 11:52 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •