تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1

  2. #2

    باقیات الصالحات یک آیت الله




    آيت‌الله سيدعلی‌اكبر قرشی، مفسر و پژوهشگر قرآن كريم، درباره زندگی علمی و اساتيد خود در طول دوران تحصيل اظهار كرد: بنده دروس حوزوی را در محل تولدم بناب كه از شهر‌های آذربايجان شرقی است، شروع كردم و مقدمات را در حوزه آنجا خواندم و از پدرم كه از علمای معروف و به نام شهر بود، فراگرفتم. بعد از آن به قم مشرف شدم و به مدت 10 سال در قم مشغول تحصيل بودم.

    وی در معرفی اساتيد خود در شهر مقدس قم، تصريح كرد: اساتيدم در اين شهر عبارت بودند از: آيت‌الله العظمی بروجردی، آيت‌الله سلطانی، آيت‌الله صدوقی، آيت‌الله مجاهدی كه اهل تبريز و آيت‌الله سيدحسين قاضی كه نوعا در محضر آن‌ها درس خواندم و عمده اساتيدم همين آيات بودند.
    نويسنده تفسير «احسن الحديث» در پاسخ به اين پرسش كه در چه زمينه‌ای از آيت‌الله العظمی بروجردی استفاده كرده‌ايد، افزود: در اين دوره در درس خارج فقه آيت‌الله العظمی بروجردی شركت كردم. آن موقع ايشان در قم بودند. ايشان بعد از ظهرها درس اصول فقه در مدرس فيضيه می‌گفتند و قبل از ظهر در مسجدی در محل خودشان درس فقه می‌گفتند.

    وی عنوان كرد: مقداری از منظومه را در محضر آقای مظاهری كه در اردبيل بودند، خواندم. در محضر آيت‌الله سيدحسين قاضی، «شرح تجريد» را خواندم. در آن موقع علامه طباطبايی در قم بود، اما متأسفانه موفق نشدم خدمت ايشان برسم.

    نويسنده كتاب «قاموس القرآن» در پاسخ به اين سؤال كه علت بازگشت شما از قم به اروميه چه بود؟ اظهار كرد: هنگامی كه در قم مشغول تحصيل بودم، گاه گاه به اروميه می‌آمدم؛ يعنی در محرم و صفر می‌آمدم و از اين جهت با مردم اينجا آشنا شدم و در سال 1333 بود كه تقريبا يك فشار اقتصادی باعث شد كه در اينجا ساكن شدم.

    وی با بيان اين‌كه در قم نهايتا بيشتر از 10 سال نماندم و متأسف شدم، گفت: در شهر اروميه هشت يا 10 نفر از علما همانند من بودند كه از شهرهای مختلف همانند «نقده» آمده بودند، شروع كرديم به بحث كردن. در مدت 10 يا دوازده سال مرتبا بحث اصول و فقه و فلسفه و امثال اين‌ها را با داشتيم.

    آيت‌الله قرشی با اشاره به حلقه‌های علمی مباحثه با علما در اين شهر تصريح كرد: اين بحث‌ها باعث شد كه كمبود درس‌های قم را تا حدی جبران كنيم. به خاطر دارم كه بعد از سال 1342 هم اين مسئله ادامه داشت و می‌رفتيم و حتی بحث‌های سياسی هم داشتيم و به خاطر همين مسئله ساواك هم مرتب ما را تعقيب می‌كرد.

    وی در پاسخ به اين سؤال كه انگيزه شما برای تأليف كتاب «قاموس القرآن» چه بود؟ اظهار كرد: از زمانی كه با اين افراد بحث می‌كرديم، اشتياق زيادی در من برای تأليف و تدوين كتاب پيدا شد و اولين كتابی كه نوشتم به نام «شخصيت امام حسن مجتبی(ع)» بود.

    عضو مجلس خبرگان رهبری تصريح كرد: فكر می‌كنم كه امام حسن مجتبی(ع) در نزد خداوند برايم شفاعت كرده؛ چون اولين كتاب را نوشتم، اين مسئله باعث شد كه حالتی در من ايجاد شد كه نه از مطالعه سير می‌شدم و نه از نوشتن. الآن نيز تقريبا همين طور است و هشتاد يا نود درصد آن حالت در من هست كه نه از مطالعه خسته می‌شوم و نه از نوشتن. اين مسئله باعث شد كه پشت سر هم به تأليف كتاب‌هايم روی آوردم.
    آيت‌الله قرشی در پاسخ به اين سؤال كه انگيزه شما برای نوشتن تفسير «احسن الحديث» چه بود؟ اظهار كرد: علت نوشتن قاموس القرآن اين بود كه فكر می‌كردم بنا بر روايات و آيات قرآن، انسان هنگامی كه از دنيا می‌رود بايد يك اثر خوبی از خود به جای بگذارد كه بعد از مرگ نيز به عنوان باقيات الصالحات از ثواب آن نوشته نيز برخوردار باشد.



    وی افزود: ديدم كه امكانات مالی ندارم كه يك امر خير و يك صدقه جاريه‌ای از خودم به جای بگذارم، آن وقت راجع به اين مطلب فكر كردم كه چه كتابی بنويسم؟ بالاخره به نظرم اين طور آمد كه بايد كتابی بنويسم كه در حد خودش به اندازه‌ای هميشگی باشد. فكر كردم اگر در اطراف قرآن كتاب بنويسم، به بركت قرآن جاويدان خواهد شد.


    آيت‌الله قرشی با اين‌كه اين مسئله باعث شد كه قاموس القرآن را نوشتم، تصريح كرد: قرآن كريم با حذف مكررات و حذف مشتقات، در حدود 1860 كلمه است؛ يعنی تمام قرآن از تركيبات و مركبات و مشتقات از اين 1860 كلمه تشكيل يافته است.

    اين مفسر و پژوهشگر قرآن كريم عنوان كرد: تمام 1860 كلمه و اصطلاح را يكی مطرح كرديم و آن گاه از منابع دسته اول ترجمه شده و آنگاه درباره هر كدام، چند نمونه از آيات شريفه قرآن آمده است، اما عنايت داشتيم كه آيات را زياد نقل كنم و در عين حال به تفاسير مراجعه زياد داشته باشم.

    وی با بيان اين‌كه برخی مسائل و معارف مهم قرآن را به شكل باب در قاموس القرآن آورده‌ام گفت: به عنوان نمونه جريان وحی، نبوت، آدم و داستان‌های مفصل را بيان كردم كه می‌شود گفت «قاموس القرآن» در واقع دائرةالمعارف قرآن كريم است.
    منبع:
    ایکنا: «قاموس‌القرآن» دائرةالمعارف قرآن كريم است .
    ویرایش توسط پناهنده به قرآن : 1389/04/18 در ساعت 12:00 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •