تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

    چشم چراني در آموزه هاي قرآني




    چشم يكي از كوچكترين اعضاي آدمي است كه خود به تنهايي مي تواند گناهان بسياري را ايجاد كند .
    قرآن كريم در چند آيه مردان و زنان مؤمن را از نگاه به نامحرم بازداشته است:
    1. " قُل لِلمُؤمِنينَ يَغُضّوا مِن اَبصـرِهِم ; (نور،30) به مردان مؤمن بگو: چشم هاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند."
    2. "وقُل لِلمُؤمِنـتِ يَغضُضنَ مِن اَبصـرِهِنَّ;(نور،31) به زنان مؤمن بگو: چشم هاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند."
    3. "يَعلَمُ خائنَةَ الاَعيُنِ وما تُخفِى الصُّدور;(غافر، 19) او چشم هايى را كه به خيانت گردش مى كند مى داند و از آن چه در سينه ها پنهان است با خبر است."
    1. چشم فرو بستن از نامحرم، موجب پاكى و رستگارى است;
    قرآن كريم درباره حكمت اين حكم مى فرمايد: اين كار براى آنان پاكيزه تر است، زيرا خدا به آن چه مى كنند آگاه است (نور، 30) پس نگاه نكردن به نامحرم مقدّمه پاكيزگى و رستگارى است.
    2. نيز چشم چرانى، موجب تسلّط شيطان بر دل انسان است;
    پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) مى فرمايند: "نگاه كردن، تير مسمومى از تيرهاى شيطان است; پس كسى كه از ترس خداوند ترك كند، خداوند ايمانى به او عطا مى كند كه شيرينى اش را در قلبش مى يابد." •
    3. چشم چرانى موجب هلاكت است;
    رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: "نگاه اول خطا است، نگاه دوم عمد است و نگاه سوم موجب هلاكت است." •
    4. چشم چرانى موجب تحريك شهوت و ايجاد فتنه است;
    امام صادق(عليه السلام) فرمود: "نگاه دوباره به نامحرم، شهوت را در دل غرس مى كند و اين كار براى صاحب آن از حيث فتنه كافى است." •

    به فرموده امام صادق(عليه السلام)، كسى كه به نامحرم نگاه نكند، خداوند از حورالعين به او تزويج مى كند.
    پاورقي ها:
    1. من لا يحضره الفقيه، شيخ صدوق، ج 4، ص 18.
    2. كنزالعمال، متقى هندى، ج 5، ص 329.
    3. وسائل الشيعه، شيخ حر عاملى، ج 20، ص 192.
    4. يكصد و پنجاه موضوع از قرآن كريم، اكبر دهقان، ص 104 و 105.

  2. #2

    راه كارهاي عملي براي جلوگيري از چشم چراني





    غُضُّوا اَبْصارَكُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ
    ز دست ديده و دل هر دو فرياد
    كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
    بسازم خنجري نيشش زفولاد
    زنم بر ديده تا دل گردد آزاد
    برخي بر اين باورند كه براي جلوگيري از گناه چشم بايد چشم را كور كرد و راه ديگري نيست سرودن شعر نيز به همين منظور بود اما مهم اين است كه اين خصلت را از خود دور كني نه اين كه ابزار گناه را نابود كني. پس شعر غلط است بايد ديده داشته باشي و گناه نكني.
    اگر در روايات نظري بيافكنيم مطالبي را به عنوان جلوگيري از اين گناه بر شمرده اند كه خود به عنوان هديه اي الهي محسوب مي شود كه به برخي اشاره مي كنم
    چشمي كه به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب بركات زير ميگردد:
    1- ديدن شگفتيها: رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: چشمهايتان را (از نامحرم) بپوشانيد تا عجايب و شگفتيهارا ببينيد. غُضُّوا اَبْصارَكُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ
    2- راحتي قلب: امام علي ـ عليه السلام ـ فرمود: آنكه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت كرده است. مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ
    3- خلق و خوي نيك:* همچنين آن حضرت فرمود: كسي كه نگهاه هايش كنترل شود،صفاتش نيكو گردد. مَن* غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ
    4- پاداش الهي: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: هر كسي زني را ببيند و بلافاصله ديده اش را به آسمان بدوزد يا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اينکه خداوندحوريان بهشتي را به عقد او در آورد. مَنْ نَظَرَ اِلي امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِليَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ يَرْتَدَّ اِلَيْهِ بَصَرُهُ حَتّي يُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العينِِ
    5- چشيدن شيريني و لذت ايمان: پيامبر اسلام ـصلي الله عليه و آله ـ فرمود: نگاه (به نامحرم) تير زهرآلودي از تيرهاي شيطان است و هر كس آن را از ترس خداترك كند، خداوند چنان ايماني به او عطا كند كه شيريني اش را در دل خويش احساس كند. اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْليسَ* فَمَنْ تَرَكَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ايماناً يَجِد حَلاوَتَهُ في قَلْبِهِِ
    6- نشانه شجاعت و دليري : پيامبر فرمود: شجاع ترين مردم كسي است كه بر خواهش نفساني اش چيره شود.اَشْجَعُ النّاسِ مَنْ غَلَبُ هَواهُ

  3. #3

    چشم پوشي كنيد تا ناموستان حفظ شود





    هر كه باشدنظرش در پي ناموس كسان پي ناموس وي افتد نظر بوالهوسان

    يكي از آثار زيان بار چشم چراني كه روايات نيز به آن اشاره كرده اند اين است كه اين عمل باعث مي شود كه خانواده خود فرد چشم چران نيز از چشم هاي ناپاك در امان نماند در روايات آمده است :از هر دستي بدهي با همان دست پس مي گيري، چنان كه فرموده اند : آن طور كه جزا دهي جزا بيني. «كَما تُدينُ تُدانُ
    امام صادق عليه السلام فرمود: در زمان حضرت موسي ـ عليه السلام ـ مردي با زني زنا كرد وقتي به خانه خويش آمد، مردي را با زن خود ديد، آن مرد را نزد حضرت موسيآورد و از او شكايت كرد. در آن لحظه جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و گفت: هر كس به ناموس ديگران تجاوز كند به ناموس خودش تجاوز كنند. حضرت موسي به آن دو فرمود: باعفت باشيد تا ناموستان محفوظ بماند.
    بنابراين، مؤمن با غيرت هرگز به ناموس ديگران نگاهحرام نمي كند، چرا كه نمي خواهد كسي به ناموسش نظر بد داشته باشد.
    شخصي از امام صادق عليه السلام پرسيد: آيا نگاه كردن به پشت سر زنهايي كه عبور مي كنند جايز است؟
    حضرت پاسخ داد: اگر به ناموس شما اين گونه نگاه كنند، خوشنود مي شويد؟!
    آنگاه فرمود: براي مردم همان را بخواهيد كه براي خود مي خواهيد.
    اين دو مقاله را هم ببينيد
    چشم چراني در آموزه هاي قرآني
    چشم چراني آثار و راه كارهاي درمان

موضوعات مشابه

  1. فضیلت شب و روز دحوالارض و اعمال آن/ روزه دحوالارض همانند روزه هفتاد سال است
    توسط مهاجر در تالار واحد فرهنگی هنری - معاونت فرهنگی تربیتی
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 1392/07/09, 09:43 بعد از ظهر
  2. نیت روزه های دیگر در روزه ی اعتکاف
    توسط 88060855 در تالار بخش تربیتی - گروه علمی فقه اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1392/03/02, 10:35 قبل از ظهر
  3. ✿۞✿پرسش و پاسخ هایی پیرامون روزه و روزه داری
    توسط 88060714 در تالار پنجره دریافت پرسش
    پاسخ: 65
    آخرين نوشته: 1391/05/28, 02:39 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/12/07, 10:26 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/11/25, 07:47 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •