تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1

    سيره سياسي پيامبر اعظم (ص)




    از نظر مسائل ديني، عقيدتي، اخلاقي و فلسفي و ... نبي مكرم اسلام (ص) يگانه دوران قبل و بعد از خود بوده و خواهد بود. در مسائل سياسي نيز، با بهره گيري از هوش سرشار و اتصال به منبع الوهيت، سرآمد همه بوده و در عين وجود همه اينها، وجود خاکي و زميني اش، از او سياستمداري متبحر و کاردان و تصميم گيري زبده و خلاق ساخته است. سختي هايي که او در دوران کودکي و نوجواني خويش کشيده بينش او را نسبت به مسائل اطراف خويش افزون ساخت.
    بررسي نمونه هايي از ديدگاهها ، موضع گيري ها و مديريت سياسي پيامبر (ص) ، بيانگر سياسي و بينش عميق و همه جانبه آن حضرت (ص) خواهد بود :

    1- فضاي خمود و جمود و جهل و ظلمت حجاز در آن مقطع تاريخي، تحرک و اقدام به هرگونه فعاليت سياسي را غيرممکن مي کرد اما نگاه “محمد” (ص) به سرنوشت انسان و رنج و زجري که او از مشاهده غفلت و جهالت بشريت متحمل مي شد، او را به سوي کار سياسي وتدبير امور حجاز راغب کرد. اولين نگاه سياسي او به اوضاع روز را مي توان در حضور پرشور و فعال او در پيمان جوانان حجاز مشاهده کرد. محمد(ص) خود از بنيانگذاران “حلف الفضول” بود، پيمان معروفي که تقريبا در اکثر کتب و منابع تاريخي، از آن به نيکي ياد شده است.
    محمد(ص) و جمعي از جوانان نيک انديش و جوانمرد مکه، گرد هم آمدند و با تبري جستن از ظلم و خودخواهي با يکديگر عهد بستند که در برابر ستم و زورگويي بايستند و به ياري مستمندان و بي پناهان و ستمديدگان بشتابند.
    تشکيل اين پيمان جديد، زير ساخت ها و بدعت هاي چندين ساله حجاز و اعراب باديه نشين عربستان را برهم زد. چرا که اين پيمان، با اميال شيطاني و ستمگري و بي اعتقادي آبا و اجداد آن جوانان جسور کاملادر تضاد بود بنابراين مي توان اين پيمان را اولين حرکت سياسي ثبت شده حضرت محمد(ص) در تاريخ قلمداد کرد.

  2. صلوات و تشکر


  3. #2




    2- نحوه دعوت نبوي در ابتداي مبعوث شدنش به پيامبري نيز، رگه هايي از تدبير و سياست دارد.
    نگاه محمد(ص) به اوضاع جامعه آن روز، نگاهي واقع بينانه و منبعث از تدبير و انديشه بوده است. او مي دانست که در آن اوضاع خفقان و سياهي و بت پرستي، هرگونه حرکت و اقدام در راستاي “دعوت به يکتاپرستي” محکوم به شکست است. بنابراين محمد(ص) دعوت و رسالت خويش را سه سال بر مبناي “اختفاء” بنيان نهاد. او سه سال خانه به خانه، فرد به فرد و صحرا به صحرا، مخفيانه تلاش و ايثار و سياست نمود تا پس از طي اين مدت و افزون شدن ياران خداپرست، دست به اعلان عمومي و ايفاي رسالت رسمي نبوت خويش بزند. اگر نبود تدبير و سياست آخرين فرستاده خدا، پيام رسالت در نطفه خفه مي شد و در آن اوضاع تاريک و ظلماني، “نه از تاک، نشاني مي ماند و نه از تاک نشان”!
    اما محمد(ص) درس آموخته مکتب وحدانيت و بزرگ شده در دامان خاندان پاک و خداپرستي به سرپرستي جد بزرگوارش “عبدالمطلب” (متولي آن روز کعبه) بود. او خوب مي دانست که يک حرکت نسنجيده، مي تواند، براي قرن هاي متمادي، بشريت را در سياهي و ضلالت، به حال خود رها سازد. بنابراين سياست اختفاء را در آن مقطع زماني و مکاني به مورد اجرا گذاشت.
    ویرایش توسط hoda : 1389/12/09 در ساعت 09:27 قبل از ظهر

  4. صلوات و تشکر


  5. #3




    3- جنگ بدر، نخستين رويارويي مستقيم و بزرگ سپاه محمد(ص) با لشکر کفر و شرک بود. بضاعت اندک نظامي سپاه اسلام، با تدبير و سياست فرمانده لشکر، در برابر سپاه عظيم ابوسفيان، پيروز شد. با هيچ يک از معادلات نظامي آن دوران، نمي توان حتي احتمال درصدي پيروزي را به سپاه محمد داد اما رسول اعظم(ص) با برانگيختن شور شهادت در وجود نيروهاي نظامي و محروم خويش، تزريق روح شجاعت و جوانمردي و ايثار به پيکره سپاه، طراحي نقشه اي عالي و کارآمد، آرايش نيروهاي پياده و سواره و انتخاب فرماندهي دلير و بي باک (حمزه و علي (ع)) توانست بر لشکر پرزرق و برق و عظيم کفر غلبه نمايد. سياست محمد(ص) و استراتژي نظامي او در اين جنگ هنوز هم در بسياري از محافل نظامي و تاريخي، به بحث و بررسي گذارده مي شود.

  6. صلوات و تشکر


  7. #4




    4- دومين جنگ ياران حضرت محمد(ص) با لشکر کفر، هرچند به ظاهر به نفع ابوسفيان خاتمه يافت اما اين ناکامي سپاه اسلام، چيزي از ارزش هاي طراحي جنگي و بينش نظامي - سياسي حضرت محمد(ص) کم نمي کند، او قبل از جنگ، به حساسيت و اهميت گردنه مشرف به ميدان جنگ واقف بود، بنابراين تاکتيک جنگ خويش را بر مبناي حفاظت و حراست از آن گردنه استوار کرد هرچند که زياده خواهي و ساده انگاري برخي از جنگجويان سست عنصر، به ضرر لشکر اسلام تمام شد. اما با اين حال، با درايت فرماندهان جنگ و تدبير حضرت محمد(ص) دشمن از دستيابي به پيروزي حتمي و نهايي ناکام ماند.

  8. صلوات و تشکر


  9. #5




    5- سياست محمد(ص) در بعد از پايان جنگ ها نيز بسيار آموزنده و ابتکاري است.

    - او دستور داد هر اسيري که به 10 مسلمان، سواد خواندن و نوشتن بياموزد آزاد است!
    - او دستور داد، هيچ يک از مسلمانان حق ايذاء و اذيت اسيران جنگي را ندارند و بايد با آنها با احترام برخورد شود.
    - او ياران خويش را از هرگونه بي احترامي نسبت به کشته هاي دشمن بازداشت.
    - او تعقيب دشمن را تا حد رفع خطر تهاجم مجدد دشمن مقبول مي دانست.
    - او جنگ با زنان و کودکان غيرمسلح را تکفير و ممنوع کرد.
    - او به پديده “جنگ” تنها با ديد يک تئوريسين جنگي و يا يک ژنرال و فرمانده جنگي نگاه نمي کند. پيامبر از جنگ و خونريزي هدف والاو نهايي دارد، هدف او بسط و توسعه اسلام وخداپرستي، رفع تجاوز دشمن، دميدن روح اميد و پيروزي بر پيکره سپاه است. او جنگ را آخرين روش مقابله و مبارزه مي داند نه اولين راه!
    توافق او با بزرگان قوم يهود و مباهله و مذاکره او با اديان ديگر، نمادي ازروح صلح طلبي و آرامش خواهي او در برخورد با رويدادهاي جامعه است. او همه را به خداپرستي و آئين انسان ساز اسلام فرا مي خواند و در اين راه از هيچ کوششي فروگذار نمي کند. تعدي ها، مشقت ها و مصيبت ها را تحمل مي کند اما هرگز در برابر ظلم و جور و بي احترامي نيز ساکت نمي نشيند. يعني در برابر زياده خواهي جابران زمان و تجاوز و استعمارگري بيگانگان و مشرکان نه تنها سکوت نمي کند بلکه به مبارزه و جنگ بر مي خيزد. سياست، “صلح و جنگ” او آميخته با ريزه کاري ها و تدابير انديشمندانه اي است که تنها در قاموس يک رهبر کامل ديني - سياسي معني پيدا مي کند که قرن ها جلوتر از افکار زمان خويش مي انديشد و عمل مي کند. استراتژي نظامي او بخشي از ديدگاه سياسي او و اين هر دو تراويده از روح متعالي و خداجوي او بود.

  10. صلوات و تشکر


  11. #6



    6- به نمونه ديگري از کارداني و سياست حضرت محمد(ص) اشاره مي کنيم.
    “جنگ خندق” يکي از بارزترين و مثال زدني ترين ابتکارات و دورانديشي هاي حضرت محمد(ص) است. او هرگز در عرصه نبرد نيز، سياست ديکتاتوري و خود رايي را پيش نگرفت. جمعي از زعماي قوم و بزرگان و کارشناسان جنگي و ياران معتمد خويش را گردآورد و در مورد جنگ، نحوه جنگ و اتخاذ تاکتيک هاي نظامي با آنها به بحث و بررسي پرداخت و در همين بحث ها بود که بار ديگر بر ضرورت اصل مشورت و مشاوره جويي در تمام مراحل و موارد، حتي در موضوع حساس و حياتي چون جنگ نيز تاکيد کرد. او پيامبر بود، مي توانست با علم الهي و با قدرت کاريزماي خويش و به تبع آن، اطاعت پذيري محض نيروها و اطرافيان ، تاکتيک جنگي را بر آنها تحميل کند اما او هيچ گاه، آينده اسلام را با تصميمات زودگذر و آني معاوضه نمي کند.
    پيامبر، به عنوان رهبر سياسي - نظامي مسلمانان، به حرف هاي سلمان فارسي، آمده از ديار عجم گوش فرا مي دهد و ديده ها و تجارب و نظرات او را به کار مي بندد. در ادامه شاهديم که اين سياست پيامبر(ص)، تا چه اندازه موفق و کارآمد بوده است. به گونه اي که حفر خندق، هم حس مشارکت و همکاري بين اقشار مختلف مسلمان و ساکنان مدينه را تقويت نموده، هم از تجاوز دشمن جلوگيري مي کند و هم اينکه قهرمان نامدار مشرکين را به ديار فاني مي فرستد. در برنامه ريزي براي اداره جامعه، پيامبر هرگز سياست يک بعدي را در نظر نمي گيرد. نگاه او تمام جانبه و همه بعدي است. سياست او در تعيين استراتژي هاي جنگي نيز به رغم گذشت ساليان بسيار براي همه سياستمداران امروزي تازه، ناب و آموزنده است.

  12. صلوات و تشکر


  13. #7



    7- جنگ تبوک و اعزام نيرو به سرزمين امپراتوري روم نمونه ديگري از کارداني و تدبير پيامبر است. او هرچند در اين غزوه وارد کارزار نظامي رسمي نمي شود، اما شم سياسي او، در نهايت با پيروزي لشکر اسلام، دفع تهديدات دشمن، غلبه و کاميابي مسلمانان و حفاظت و حراست از مرزهاي جهان اسلام همراه بوده است.
    سخن آخر
    در مورد مردي که خلقت، فلسفه وجودي اش را از او يافت و براي شخصيتي که پير و جوان، خرد و کلان، عرب و عجم، شاه و گدا، مسلمان و مسيحي و نصارا و همه و همه بر يگانه بودن شخصيت اش اقرار و ايمان دارند سخن گفتن بسيار آسان است، چون مي توان تمام خصايل اخلاقي، رفتاري و کرداري نيکو را کنار هم چيد تا آ فتابي بي افول از چهره محمد(ص) طلوعي ابدي نمايد.
    همچنين مي توان گفت سخن گفتن درباره اش بسيار سخت و ناممکن است چرا که هرگز بضاعت جسمي و روحي، ظرفيت فکري و باورهاي ديني و عقيدتي ما، که خود را پيرو و دنباله رو چنان شخصيتي مي دانيم، در آن حد و اندازه نيست که اقيانوس وجودش را به تصوير کشد. پس هرچه از قلم بر لوح فرو مي غلطد به منزله قطره ناچيزي است از اقيانوس بيکران شخصيت آن فرزانه خلقت.
    آب دريا را اگر نتوان چشيد
    هم به قدر تشنگي بايد چشيد
    و اگر در اين فرصت کوتاه و مجال اندک به گوشه اي از شخصيت زندگي دنيوي پيامبر اعظم(ص) پرداخته شده، بيانگر تمام وجوه و ابعاد شخصيتي ايشان نيست. هم مي توان گفت که : محمد(ص)، پيامبري است که او را بايد از نو شناخت! و هم مي توان ايمان آورد که: محمد(ص) پيامبري شناخته شده است.
    وجوه رفتاري و گفتاري او بيشتر مدنظر دين مداران، جامعه شناسان و روانشناسان بوده و ابعاد کارهاي سياسي اش، کمتر مورد تحقيق و مداقه و آموزش قرار گرفته است.
    سياستي که پيامبر اعظم دين مبين اسلام در پيش گرفت، بر مبناي صداقت، رعايت اخلاقيات و حفظ مصلحت استوار بوده است.
    شايد کمتر سياستمداري را در طول تاريخ يافت که بتواند با رعايت همه اين شاخصه ها و معيارها، بر قلب ها و جان هاي ميليون ها و ميلياردها انسان عاشق در طول اعصار حکومت کند. چرا که محمد(ص)، تنها “سياست” نبوده است و سياست او هرگز با دروغ و گزافه و خيانت هم خانه نبوده است. او “سياست” را به مفهوم واقعي آن يعني تدبير، انديشه، کياست و مصلحت و سعادت انسان و بويژه مسلمانان به کار برد.

  14. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. آسيب‌شناسي اشعار و گفتار مداحان در سال‌هاي اخير
    توسط مهدی یار در تالار سایر موارد
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 1391/08/25, 11:43 قبل از ظهر
  2. تفكر سياسي در قرآن
    توسط hoda در تالار سیاست در قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1390/07/29, 08:08 بعد از ظهر
  3. ๑ஜ๑ خداشناسي در مسيحيت
    توسط گمنام در تالار مسیحیت
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 1390/04/08, 02:50 بعد از ظهر
  4. ๑ஜ๑ مسائل اساسي آئين مسيحيت
    توسط گمنام در تالار مسیحیت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/04/08, 02:47 بعد از ظهر
  5. مفهوم شناسي و روش‌شناسي تفسير تربيتي قرآن
    توسط quranic در تالار روش ها و سبک های تفسیر
    پاسخ: 20
    آخرين نوشته: 1389/10/28, 11:02 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •