تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1

    بی‌اعتنايی به حجاب انسان را از نورانيت قرآنی خود دور می‌كند




    مسئول مؤسسه معارف وحی و خرد با اشاره به نوع نگاه قرآن كريم به حجاب و عفاف تأكيد كرد كه بی‌اعتنايی به حجاب انسان را از نورانيتی كه قرآن برای وی متصور شده است، دور می‌كند.

    حجت‌الاسلام‌ والمسلمين علی نصيری، مديرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، در گفت‌و‌گو‌ با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به نوع نگاه قرآن كريم به حجاب و عفاف اظهار داشت: قرآن كريم درباره موضوع حجاب ابتدا به طهارت خُلق تأكيد می‌كند و سپس به طهارت دل و در نهايت به طهارت باطن اشاره دارد.


    وی ادامه داد كه قرآن حجاب را عاملی می‌داند كه باعث پيراستگی و پاكيزگی است و بدحجابی را دليلی عنوان می‌كند كه در نهايت قلب و باطن انسان را آلوده می‌كند.


    نصيری همچنين بيان كرد: بين اين سه مرحله از منظر قرآن ارتباطی وجود دارد كه پيراستگی هركدام موجب پيرايش ديگری می‌شود و آلودگی هركدام نيز باعث آلودگی ديگری خواهد شد.


    مسئول مؤسسه معارف وحی و خرد افزود: در كشور ما علی‌رغم عدم آزادی جنسی، مسئله بی‌حجابی و عدم توجه به آن در نخستين شكل وجودی خود باعث سوق يافتن فكر و انديشه و وجود متعالی انسان به سمت باطل می‌شود؛ لذا بايد توجه كرد كه از بين رفتن حجاب می‌تواند مسئله جنسيت را به طور كامل بی‌اعتبار كرده و انسان را از نورانيتی كه قرآن برای وی متصور شده است، برهاند.


    نصيری در ادامه با اشاره به اينكه جنسيت از مسائل اصلی وجود آدمی در قرآن تلقی نمی‌شود، گفت: قرآن كريم سعی دارد به كمك مسئله جنسيت و حجاب انسان را از منظر فكر، قلب و تفكر به مسائل عالی و افق بالای زندگی هدايت كند، چرا كه جنسيت نيز پای‌بست وجودی زندگی آدمی به شمار می‌رود.



    عضو هيئت علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: آيات قرآن در بسياری از موارد اظهار می‌كند كه از نظر مبنايی خداوند حقيقت وجود آدمی را به روح‌ ‌و روان او نسبت می‌دهد و گوهر هستی را مقوله‌ای جدا از زوجيت و جنسيت او به شمار می‌آورد و حتی زمانی‌كه در آيه «فتبارك‌الله احسن الخالقين»، در ارتباط با خلقت او به خود احسنت می‌گويد، نامی از زوجيت و جنسيت نيست.


    وی با اشاره به اينكه نابودی روح و روان انسان با مسئله بی‌حجابی جسم او امكان‌پذير است، تأكيد كرد: در غرب تجربه ليبراليسم و آزادی جنسی انسان را از گوهر وجودی خود دور كرد و توجه بيش از حد به وجود انسان بدون هر نوع حجاب، او را به بحران‌های شديد اخلاقی در اين رابطه وارد كرد.


    حجت‌الاسلام نصيری در ادامه اين گفت‌‌و‌گو با اشاره به راه‌های نهادينه شدن نگاه قرآن به مقوله حجاب در باطن انسان بيان كرد: حجاب در تعبير قرآن موضوعی است كه برای كنترل آفت‌های شهوانی به كار می‌رود؛ لذا برای نهادينه كردن و فهم صحيح آن در گام نخست بايد به اين موضوع توجه داشت كه اين آفت وجود دارد كه از آن در علم به فرا اخلاق تعبير می‌شود و معنای آن اين است كه به كسی بگويند كه چرا مسئله‌ای هست و چرايی آن را بجوييد.


    وی ادامه داد: اگر انسان در نخستين گام به اين باور برسد كه حركت بر مدار شهوات و قائل نبودن به هر نوع حجاب و پوشش ظاهری برای انسان ضرر دارد، نمی‌تواند به گام‌ بعدی كه دست‌يابی به معرفت و آگاهی نسبت به اين آفت است، دست يابد.


    نصيری افزود: نهادينه شدن حجاب در وجود آدمی پس از يقين به آفت بی‌حجابی و معرفت به آن كه موجب شناسايی نشانه‌های آن می‌شود، از طريق درمان حل می‌شود كه اين درمان نيز به نوبه خود با نوعی باور به وجود آن ايجاد می‌شود.


    وی ادامه داد: به اعتقاد من پاك‌ترين مسير برای درك مسئله‌ حجاب و كشف ضرورت آن نوع نگاهی است كه كلام وحی به آن دارد. در پرتو اين كلام است كه انسان درمی‌يابد كه دور شدن او از آنچه به عنوان حقيقت وجودی‌اش ناميده می‌شود، تا چه اندازه به ضرر اوست و او را به سمت و سويی هدايت می‌كند كه به تعبير علما و عرفا خبری از حقيقت زندگی در آن قرار داده شده است.


  2. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 1391/11/21, 10:33 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 1391/06/11, 06:46 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/12/21, 10:55 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/02/27, 03:04 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1389/11/07, 11:36 قبل از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •