تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: عالم برزخ

  1. #1

    عالم برزخ




    برزخ در لغت به معنای «حائل و فاصلۀ میان دو چیز» و در اصطلاح، فاصلۀ میان پایان زندگی دنیوی (مرگ) تا آغاز زندگی اخروی است و عالم مذكور را از آن‌رو «برزخ» می‌نامند كه واسطۀ میان دنیا و آخرت است. این عالم را عالم قبر و عالم مِثال نیز نامیده‌اند.

    برزخ در آیات و روایات
    واژه برزخ در قرآن كریم، دو بار تكرار شده ولی تنها در یك مورد به معنای مورد نظر به ‌كار رفته است:
    «حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یوْمِ یبْعَثُونَ» (مومنون/99و 100)
    «تا زمانی كه مرگ یكی از آن‌ها فرا رسد، می‌گوید: پروردگار من: مرا باز گردانید شاید در آن‌چه ترك كردم (و كوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم. (ولی به او می‌گویند چنین نیست! این سخنی است كه او به زبان می‌گوید (و اگر بازگردد، كارش هم‌چون گذشته است) و پیشاروی آنان (از حین مرگ) برزخ و فاصله‌ای است تا روزی كه برانگیخته شوند»

    در این آیه، قرآن پس از بیان نابجا بودن درخواست برخی از مردمان، كه هنگام، رویارویی با مرگ، خواهان بازگشت به دنیا می‌شوند، اعلام می‌كند كه پیشاروی این گروه واسطه و حایلی تا روز رستاخیز است و عبارت «الی یوم یبعثون» حاكی از آن است كه مقصود از برزخ،‌ همان مرحله میانی دنیا و آخرت است كه هر انسانی پیش از وقوع رستاخیز آن را سپری می‌كند.
    در برخی از روایات نیز واژۀ برزخ،‌ به معنای مرحله واسطه دنیا و آخرت، به‌كار رفته است. برای نمونه، در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) پس از بیان این مطلب كه همۀ شیعیان (حقیقی) در آخرت وارد بهشت می‌شوند، آمده است:
    «واللهِ اَتَخَفَّوفُ علیكم فی‌البرزخ»
    «سوگند به خدا بر شما در برزخ می‌ترسم»

    و سپس در پاسخ راوی كه دربارۀ برزخ پرسید، فرمود:

    «القبرُ منذُ حین موته الی یوم القیامة»
    «(برزخ) همان قبر است از هنگام مرگ تا روز قیامت»
    از عبارت اخیر امام (علیه السلام) چنین برمی‌آید كه مقصود از «عالم قبر» همان عالم برزخ است و اساساً منظور از «قبر» در این گونه از مباحث، حفرۀ مادی درون خاك نیست، بلكه تعبیر دیگری از عالم برزخ است.


    ویرایش توسط hoda : 1389/11/22 در ساعت 09:03 بعد از ظهر

  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    از جمله آیاتی که زندگی برزخی را تقریر می کند:

    1- آیه 100 سوره ی مؤمنون است که در بالا توضیح داده شده است.

    2- آیه ی 26 و 27 سوره ی یس است که دلالت دارد بر این که آدمی به مجرد مردن_ بدون فاصله_ در عالم برزخ وارد می گردد، می فرماید:

    " قیل ادخل الجنه قال یا لیت قومی یعلمون بما غفر لی ربی و جعلنی من المکرمین" " گفته می شود داخل شو بهشت را، می گوید: ای کاش قوم من می دانستند آن چه را آمرزید برای من پروردگارم و قرار داده مرا از گرامی شدگان."

    3- آیه 154 سوره ی بقره و آیه 170 سوره ی آل عمران که در باره اثبات عالم برزخ و متنعم بودن صالحین و شهدا است می فرماید:

    " ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لا تشعرون": " و نگویید برای کسانی که کشته می شود در راه خدا مردگانند بلکه زنده اند و لیکن درک نمی کنید."

    " ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون فرحین بما اتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون". " و گمان مبر کسانی که کشته می شوند در راه خدا

    مردگانند بلکه زنده اند نزد پروردگارشان روزی داده می شوند . شادمانند به آن چه عطا کرده ایشان را خدا از فضلش و بشارت می دهند به کسانی که ملحق نشدند به ایشان از پشتشان، نیست ترسی بر ایشان و نه ایشان اندوهگین
    می شوند.

    4- آیه ی 46 سوره ی غافر، که هم اصل برزخ را اثبات می کند و هم معذب شدن کافرین را، می فرماید:

    "النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعه ادخلوا آل فرعون اشد العذاب". "آتش عرضه می شود بر ایشان صبح گاه و شام گاه، و روزی که برپا می شود قیامت، (فرمان داده می شود) داخل کنید: آل فرعون را شدیدترین عذاب." در این

    آیه صبح و شب اشاره به عالم برزخ دارد چون طبق حدیثی از امام صادق (ع) در قیامت صبح و شبی و جود ندارد.

    امام صادق (ع) می فرماید:

    " ان فی نار القیامه لا یکون غدو و عشی ، ثم قال ان کانوا یعذبون فی النار غدوا و عشیا ففیها بین ذالک هم من السعداء، لا و لکن هذا فی البرزخ قبل یوم القیامة، الم تسمع قوله عزّ و جلّ : "و یوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب".

    " همانا در آتش قیامت صبح و شام نمی باشد. سپس فرمود: اگر آن ها در قیامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در میان این دو باید سعادتمند باشند ، چنین نیست: این مربوط به برزخ است و پیش از روز قیامت، آیا سخن خدا را

    (بعد از این جمله) نشنیده ای که می فرماید: [هنگامی که قیامت برپا می شود فرمان داده می شود آل فرعون را در اشد عذاب وارد کنید.]
    ویرایش توسط هندیانی : 1390/07/01 در ساعت 07:35 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •