رئيس مركز تحقيقات قرآن كريم المهدی(عج)، با بيان اينكه برای تحقق تربيت قرآنی ميان كودكان و نوجوانان كار خاصی در حوزه تفسير انجام نشده است، از توجه نداشتن مسئولان، مترجمان و مؤلفان به اين عرصه انتقاد كرد.

حجت‌السلام‌والمسلمين محمدعلی رضايی اصفهانی، رئيس مركز تحقيقات قرآن كريم المهدی(عج)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران‌‌(ايكنا)، با اشاره به اهميت تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان، اظهار كرد: قرآن كريم بهترين منبع برای تربيت كودكان و نوجوانان بوده و بهترين و صحيح‌ترين روش‌های تربيتی را به كودكان، نوجوانان و خانواده‌ها ارائه می‌دهد.


حجت‌الاسلام رضايی‌اصفهانی، در ادامه با اشاره به ضرورت استخراج آيات قرآنی متناسب با گروه سنی كودك و نوجوان عنوان كرد: برای تحقق تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان علاوه بر توجه به آيات خاص تربيتی بايد به آياتی از قرآن كه متناسب با گروه سنی كودك و نوجوان بوده توجه داشته باشيم و اين آيات را به طور خاص استخراج و در اختيار فرزندانمان قرار دهيم.


وی در اين بخش از سخنان خود، با اشاره به نقش اثرگذار ترجمه و تفسير در تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان، افزود: هرچند كه بحث ترجمه و تفسير ويژه كودكان و نوجوانان نقش مؤثری در تربيت قرآنی آنان دارد اما با اين حال در طول تاريخ فعاليت‌های خاصی در اين حوزه انجام نشده و با كمبودهای بسياری در اين حوزه روبرو هستيم.


عضو هيئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالميه، با اشاره به تفسيرهايی كه در طول تاريخ انجام شده است، گفت: تفسيرهای انجام شده در طول تاريخ بيشتر برای فرهيختگان جامعه بوده و تنها طی 50 سال گذشته تفسيرهايی برای عموم مردم به وجود آمده است كه البته در ميان اين تفسيرها، هنوز تفسير خاصی برای كودكان و نوجوانان به وجود نيامده است.


وی در ادامه با اشاره به ضرورت انجام تفسير برای كودكان و نوجوانان به تفسير «مهر» كه برای جوانان به چاپ رسيده اشاره كرد و افزود: اين تفسير ويژه جوانان بوده و نمی‌تواند مورد استفاده كودكان و نوجوانان قرار بگيرد و البته نياز داريم كه در حوزه كودكان به صورت جدا و در حوزه نوجوانان نيز به صورت جدا كار تفسير قرآن انجام شود تا اثرگذاری بيشتری در ايجاد انس ميان كودكان و نوجوانان با قرآن داشته باشد.



وی با يادآوری اينكه تفسير قرآن بايد به شكل مجزا برای كودكان، نوجوانان، جوانان و... انجام شود، عنوان كرد: هرچند كه طی سال‌های گذشته در اين زمينه اقداماتی انجام شده، اما اين حوزه كار بيشتری می‌طلبد و البته نيازمند آن هستيم كه تفسير قرآن در چند سطح از نظر (سن، سواد، تخصص و ...) توليد شود.


رضايی‌اصفهانی، درباره برخی ويژگی‌های تفسير موفق برای كودكان و نوجوانان گفت: استناد به احاديث و روايات اسلامی كه شيوه‌های تربيتی را بيان كرده‌اند، توجه به شرايط روحی و روانی كودكان و نوجوانان، ارائه مطالب مورد نياز كودكان و نوجوانان به شكلی زيبا و جذاب، بهره‌گيری از تصاوير و نقاشی‌های مرتبط با آيات، استفاده از نكات آموزنده از زندگی پيامبر اكرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) و ... برخی از مواردی است كه بايد در تفسير قرآن برای كودكان و نوجوانان مورد استفاده قرار بگيرد.


اين كارشناس قرآنی در ادامه با يادآوری بهره‌گيری از نكات آموزنده زندگی پيامبران و امامان گفت: استفاده از نكات آموزنده زندگی پيامبران، امامان، اوليای الهی، بزرگان دين و دانشمندان در انجام تفسير برای كودكان و نوجوانان، متناسب با موضوع آيات كه حقايق قرآنی را ملموس كند، می‌تواند تأثير مثبتی در كودكان و نوجوانان بر جای گذاشته و آنان را با تربيتی قرآنی همراه كند.


حجت‌الاسلام رضايی‌اصفهانی، در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به حساسيت انجام تفسير در حوزه كودك و نوجوان، يادآور شد: هرچند كه تا به امروز كار خاصی در زمينه تفسير كودك و نوجوان انجام نشده، اما افرادی كه از اين پس تلاش دارند تا در اين حوزه وارد شده و به تفسير قرآن برای تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان بپردازند بايد اطلاعات كافی در اين حوزه داشته و مباحث قرآنی مرتبط با نياز كودكان و نوجوانان را به شكل پخته اما به زبانی ساده و روان همراه با روان‌شناسی كودك و نوجوان ارائه كنند.


وی در ادامه با عنوان اين مطلب كه راه درست برای تربيت قرآنی كودكان و نوجوانان تفسير و ترجمه قرآن است، اظهار كرد: انجام تفسير برای كودكان و نوجوانان كار جديدی بوده و زحمات زيادی را به دنبال خواهد داشت و نيازمند ذوق، سليقه و تخصص خاصی است كه البته در كنار حمايت‌های مورد نياز از سوی مسئولان می‌تواند به سرانجام برسد.