تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    ولادت

    محمد جواد مغنيه، ‌فرزند شيخ محمود در سال 1322 هـ . ق در روستاي «طيردبا» لبنان به دنيا آمد. محمد جواد هنوز 4 بهار را نديده بود كه مادرش را از دست داد. پدرش پس از مرگ همسرش كه از سلالة پاك سادات بود، لبنان را به قصد عراق ترك كرد و محمد جواد در نجف، خط و حساب و زبان فارسي را آموخت.

    شيخ محمود كه از علماي معروف لبنان بود، بعد از 4 سال اقامت در نجف، به دعوت مردم منطقة عباسيه، به جبل عامل بازگشت.
    مردم عباسيه استقبال گرمي از وي نمودند و در ساختن خانه به او كمك كردند. پدر محمد جواد براي تكميل سقف خانه از زرگري پول گرفت و خانه را گرو گذاشت، امّا اجل مهلت بازپرداخت وام را به آن بزرگوار نداد. او در سال 1334 هـ . ق به ديدار حق شتافت. چون زرگر خانه را تصرف كرده بود، محمد جواد همراه برادر كوچك خود به «طيردبا» بازگشت و برادر بزرگش، شيخ عبدالكريم سرپرستي آنان را برعهده گرفت.

    با كوچ شيخ عبدالكريم به نجف، روزهاي سخت محمد جواد آغاز گرديد؛ روزهايي كه فقط نخود و فندق غذاي او را تشكيل مي‌داد. گاه 3 روز مي‌گذشت و چيزي براي خوردن پيدا نمي‌كرد.[1]
    محمد جواد از همان كودكي تلاش كرد كه روي پاي خود بايستد، جوانان روستا براي كار به بيروت مي‌رفتند و هر كس به فراخور خود حال خويش به كاري مشغول مي‌شد. مغنيه نيز عازم بيروت شد، ولي چون جثه‌اي كوچك داشت و از انجام كارهاي سنگين عاجز بود، دوستانش به او پيشنهاد كردند تا به كارهاي سبكي مثل كتاب فروشي بپردازد. او نيز مدتي به دستفروشي پرداخت.

  2. صلوات و تشکر


  3. #2

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    سفر به نجف

    محمد جواد تشنة فراگيري دانش بود. او تصميم گرفت براي تحصيل علم، به نجف برود. بدهي مالياتي زمين‌هاي پدرش، سبب شد تا به او جواز خروج از لبنان را ندهند. او بدون جواز به راه افتاد و به كمك راننده نيكوكاري[2] وارد عراق شد و به خانة برادرش در نجف رفت.

  4. صلوات و تشکر


  5. #3

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    تحصيل در نجف

    محمد جواد پيش از رفتن به نجف، كتاب «اجرومية» و مقداري از «قطر الندي»[3] را خوانده بود. او «قطر الندي» را پيش برادر خود تكميل كرد ولي «اجروميه» را نزد سيد محمد سعيد فضل الله دوباره خواند. وي هم چنين منطق، مطول و مقداري از اصول را نزد اين عالم بزرگوار خواند. سيدمحمدسعيدفضل الله او را دوست داشت وهنگامي كه به او درس مي‌داد هيچ نكته‌اي را فروگذار نمي‌كرد وتا زماني كه مطمئن نمي‌شد كه محمد جواد درس را كامل فهميده است؛ درس بعدي را شروع نمي‌كرد.
    محمد جواد جلد دوم كفايه الاصول و قسمتي از مكاسب را نزد آية الله العظمي خوئي خواند. او جلد دوم كفايه الاصول را دوباره نزد مرحوم شيخ محمد حسين كربلائي خواند. محمد جواد حدود 6 سال شاگرد مرحوم سيد حسين حمّامي بود.

  6. صلوات و تشکر


  7. #4

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    اساتيد

    1. آية الله العظمي خوئي.
    2. شيخ عبدالكريم مغنيه، برادر بزرگتر مغنيه (1311 ـ 1354 هـ . ق) [4]
    3. محمد سعيد فضل الله (1316 ـ 1373 هـ . ق)
    4. سيد حسين حمّامي (سيد حسين بن علي بن هاشم حمّامي).
    [5]

  8. صلوات و تشکر


  9. #5

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    بازگشت به لبنان

    محمد جواد پس از مرگ برادرش، نجف را به سوي «معركه» (يكي از روستاي جبل عامل) ترك گفت. مردم استقبال گرمي از او نمودند تقاضا كردند كه به جاي برادرش منصب امامت جماعت را به عهده بگيرد. مغنيه نيز قبول نمود و در كنار اقامة نماز جماعت، به تدريس قرآن و معارف پرداخت. متأسفانه درسهاي مغنيه زود تعطيل شد؛ چون افرادي كه پذيرفته بودند اجارة محل درس مغنيه را بپردازند از پرداخت بهاي اجاره خودداري كردند.

    استاد در اين منطقه از دو مسئله بسيار رنج مي‌برد:
    1. نبودن كتاب و مجله در روستاي معركه
    2. ناداني مردم.

    مردم روستاي معركه وقتي فقر شيخ مغنيه را ديدند، دلشان به حال او سوخت و تصميم گرفتند به او كمك كنند. شخصي كيسه‌اي به دوش و توبره‌اي به دست راه افتاد و از ساكنين روستا، آرد،‌ ذرت و... براي شيخ مغنيه جمع كرد. بعد از جمع شدن مقداري مواد خوراكي، آن را با خوشحالي به منزل شيخ مغنيه بردند، ولي وقتي ايشان جريان را فهميد، از آنها عذر خواست و هديه‌شان را رد كرد.

    مغنيه بعد از دو سال و نيم اقامت در معركه، در سال 1358 هـ . ق آن جا را به قصد روستاي «طيرحرفا» ترك گفت.

    مغنيه در «طير حرفا» به كشاورزي پرداخت و اندكي به وضعيت نابسامان اقتصادي خود، سامان بخشيد. مغنيه براي اين كه بتواند از اوقات خود بهتر استفاده كند، به وادي السروة (محلي در جنوب طير حرفا) مي‌رفت. آن جا بيشه‌زاري بود كه از راهي سنگلاخي مي‌گذشت. تپه‌اي به ارتفاع حدود 100 متر را درختان احاطه كرده بودند. ساكت بود و جز نواي پرندگان چيزي به گوش نمي‌رسيد. مغنيه آن جا را اتاق مطالعه نام نهاد. قلم، كاغذ، كتاب و قوري چاي تنها همراهان او بودند. مغنيه در آن جا توانست كتابهاي نيچه، شوپنهاور، ولز، تولستوي، عقاد، طه حسين و توفيق الحكيم را مطالعه كند.

    او علاوه بر مطالعه، به نوشتن كتاب نيز مي‌پرداخت؛ از آثار او كه در اين محل به نگارش در آمده، مي‌توان به كميت و دعبل، الوضع الحاضر في جبل عامل و تضحية، اشاره كرد.

    او حدود 10 سال در «طير حرفا» به مطالعه و نوشتن كتاب پرداخت و در سال 1367 هـ . ق به بيروت رفت.

  10. صلوات و تشکر


  11. #6

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    منصب قضاوت در بيروت

    شيخ محمد جواد در سال 1367 هـ . ق قاضي شد و سال بعد، مشاور عالي و از سال 1370 تا 1375 رئيس دادگستري شيعيان لبنان شد. بعد از اين كه از رياست عزل شد، تا سال 1378 هـ . ق به عنوان مشاور باقي ماند. او در مدتي كه در دادگستري بود، سعي كرد به عدالت رفتار كند. مثلاً در سال 1376 هـ . ق وزير كشاورزي (كاظم الخليل) به او گفت: خواستة مرا انجام بده تا در رياست ابقا شوي. مغنيه جواب داد: ثابت ماندن دينم، مهم است؛ كرسيّ رياست، سايه‌اي رفتني است

  12. صلوات و تشکر


  13. #7

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    شيخ مغنيه و شيخ شلتوت

    سابقة آشنايي شيخ مغنيه با شيخ الازهر، شلتوت به سال 1368 هـ . ق بر مي‌گردد. شيخ شلتوت از بانيان «دار التقريب بين المذاهب» و از مناديان وحدت اسلامي به شمار مي‌رود. محبوبيت او در بين علماي شيعه به سبب صدور فتواي او بر «جواز عمل به فقه شيعه» است. نامه‌هاي زيادي بين آنان رد و بدل شد.

    شيخ مغنيه در سال 1382 هـ . ق در مصر، ‌با شيخ شلتوت ملاقات كرد.
    او در شرح ديدارش مي‌نويسد:[6] «به خانة شلتوت رفتم از من استقبال كرد و خوش آمد گفت. وقتي سخن از شيعه به ميان آمد، او گفت: شيعيان، الازهر را تأسيس كردند و مدت كوتاهي علوم و مذهب تشيع در الازهر تدريس مي‌شد، تا اين كه به پادارندگان اين مذهب از آن اعراض كردند و الازهرا را از نور خيره كننده و فوائد آن محروم كردند.
    من به او گفتم: علما شيعه شما را محترم مي‌شمارند، چون ارزش خدمات شما را به دين مي‌دانند و جرأت شما را در بيان حق و عدل كه از ملامت هيچ كس نمي‌هراسيد، مي‌ستايند و به او گفتم: شيعيان خلافت بعد از پيغمبر را حق امام علي مي‌دانند، ولي عقيده دارند كه نبايد به اختلافي دامن زد كه موجب تفرقه و به ضرر اسلام باشد؛ ‌همان طوركه امام علي اين كار را كرد. او به حاضران در جلسه گفت: سنّيان اين حقيقت را نمي‌دانند.»

  14. صلوات و تشکر


  15. #8

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    هجرت به قم

    مغنيه در طول عمر خود به كشورهاي مختلف سفر كرد، كه مي‌توان به سفر او به سوريه در سال 1379 هـ . ق و ديدار با شيخ ابوزهره، مسافرت به مصر و ايران در سال 1382 هـ . ق، سفر به بحرين در سال 1385 هـ . ق، و ديدار از عربستان در سال 1383 هـ . ق.[7] براي اداي فريضة حج، اشاره كرد. همة اين سفرها قبل از نگارش تفسير «الكاشف» بود.

    او مي‌نويسد: بعد از اين كه تفسير كاشف را نوشتم، با خود گفتم ديگر، دست به قلم نخواهم زد. از اين به بعد، راحت زندگي مي‌كنم و به سياحت مي‌پردازم. دوستي كه احوال مرا مي‌دانست، گفت: محال است قلم را بر زمين بگذاري،‌نوشتن از آنجايي كه نمي‌داني به سراغت خواهد آمد. به مصر رفتم و مدتي در شهر «اُسوان» گذراندم. چند روزي در حوالي شهر قاهره بودم. به اين فكر بودم كه تا آخر عمر در مصر بمانم.

    امّا اوضاع جنگي مصر و اسرائيل مرا بر آن داشت كه به وطن خود بازگردم.
    نمي‌دانستم عمري كه روز به روز كوتاه‌تر مي‌شود، چگونه بگذرانم؛ تا اين كه از طرف آية الله شريعتمداري براي تدريس در دار التبليغ دعوت شدم. دودل بودم و نمي‌توانستم دعوت را قبول يا رد كنم. بيش از يك ماه با خود كلنجار رفتم، بالاخره استخاره گرفتم، اين آيه آمد: «و قال انّي ذاهبٌ الي ربّي سيهدين» تفسير به رهايي از غم و اندوه كردم و دو شرط مطرح كردم:
    1. به حساب خود و به عنوان زائر به قم بروم.
    2. اوضاع آنجا را ببينم و بعد جواب مثبت يا منفي بدهم.
    وقتي شروطم را پذيرفتند، به قم رفتم و وقتي دارالتبليغ را ديدم، آنچه كه مرا محير كرد حركت علمي حوزه در زمينة دروس حوزوي سطح، خارج، تفسير و نهج البلاغه و جلسات هفتگي بود كه براي تعليم و تربيت جوانان مي‌كوشيدند.[8]

  16. صلوات و تشکر


  17. #9

    زندگینامه آیة الله محمد جواد مغنيه‏ (صاحب تفسیر الکاشف‏)




    فقيه مجدد

    «... به عقيده بعضي، مغنيه مجدد فقه است. به عبارت ديگر، او انساني است كه با زمان به جلو گام بر مي‌داشت... او به اين واقعيت رسيده بود كه زندگي در حال دگرگوني و تغييراست و يكي از صفات حيات و زمان، تغيير است و اسلام برخي از مسائل عصر جديد را مي‌پذيرد و برخي را رد مي‌كند.
    كتابهاي او پر از نصوص صريح و روشن است. لذا آنچه از مسائل زندگي امروزه را كه با شرع مقدس و سنت رسول خدا و فقه و احاديث اهل بيت تباين و تضاد دارد و در ميان مردم رواج داده شده، رد كرده است.»[9]

    شهيد صدر مي‌نويسد: «اكنون براي نخستين بار، ملاحظه مي‌كنيم كه عنصر فهم اجتماعي نصوص، به صورتي مستقل مطرح مي‌شود و هنگامي كه برخي از بخشهاي كتاب «فقه الامام الصادق» را مي‌خوانم، مي‌بينم استاد بزرگ ما، شيخ محمد جواد مغنيه در اين تأليف خود اين موضوع را طرح كرده و با دست خويش، فقه جعفري را به شكلي زيبا از نظر شيوه و تعبير و بيان درآورده است.... .
    با آن كه من اكنون دربارة فهم اجتماعي نص، با احتياط سخن مي‌گويم، باز هم ايمان دارم قاعده‌اي كه استاد محقق ما مغنيه، براي اين موضوع وضع كرده است، گره بزرگي را در فقه مي‌گشايد.»[10]



    پی نوشتها :
    [1] . تجارب محمد جواد مغنيه، ص 25.
    [2] . راننده از ارمني‌‌هاي اسكندريه بود كه در لبنان اقامت داشت.مغنيه مي‌نويسد: از آن زمان، حدود 33 سال مي‌گذرد و من هنوز هم سپاسگزار او هستم و هيچ گاه او را فراموش نخواهم كرد؛چون احساس مي‌كنم او اولين انساني بود كه برادر انساني خود را دوست داشت.
    [3] . كتابي در موضوع نحو است،‌تأليف ابن محمد عبدالله جمال الدين بن يوسف، معروف به ابن هشام (708 ـ 761 هـ . ق).
    [4] . اعيان الشيعه، ج 8، ص 39.
    [5] . همان، ج 6، ص 131.
    [6] . همان، ص 301.
    [7] . همان، ص 298.
    [8] . فلسفه التوحيد و الولاية، محمد جواد مغنيه، ص 6 ـ 9.
    [9] . انديشه‌‌هاي سياسي مغنيه، لطيف راشدي، ص 13 و تجارت محمد جواد مغنيه، ص 581.
    [10] . مجله فقه، مهدي مهريزي، ش 3، بهار 1374، ص 288.



  18. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 20
    آخرين نوشته: 1392/11/19, 01:04 قبل از ظهر
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1392/05/23, 06:11 بعد از ظهر
  3. سیری در سیره تربیتی بانو مجتهده امین
    توسط quranic در تالار مفسران و قرآن پژوهان
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 1391/06/13, 10:14 قبل از ظهر
  4. آشنایی با تفاسیر ( تفاسیر قرن سوم)
    توسط quranic در تالار کتاب شناسی
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 1389/12/17, 09:20 قبل از ظهر
  5. زندگینامه سید محمد حسین فضل الله (صاحب تفسیر من وحى القرآن‏)
    توسط مرادی نسب در تالار مفسران و قرآن پژوهان
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: 1389/11/11, 01:22 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •