تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    انّه لایُحب المستکبرین (نحل / 23)

    او (خداوند) آنهایى را که طلب بزرگى مى کنند دوست ندارد.

    در وجود انسان نیروى قدرتمندى به نام غریزه خودخواهى وجود دارد. عشق به خود، کسب لذت، ادامه حیات و دفاع نهایت تلاش و کوشش هر موجود زنده است. خالق مدبّر ابزار و وسائل آن را به شکل هاى بدیع و متناسب با خصوصیات و توانایى هاى هر مخلوق و همچنین بهره بردارى و کاربرد آن را نیز به صورت تکوینى در وجود هر مخلوق به ودیعه نهاده است.

    اما گاه این علاقه و میل به شکل بسیار حاد و یا عشقى جنون آمیز بروز مى کند به صورتى که همه افکار، اندیشه ها، رفتار و سخنان این انسان مغرور را تحت تأثیر قرار مى دهد.

    او در این حالت نعمت و قدرت و ثروت و در یک کلام توانایى هاى خود را بسیار بزرگ مى انگارد و خود را عامل ایجاد آن مى داند. حتى گاه چنان دچار توهم مى شود که به خیال باطل کمالاتى غیر واقعى را نیز در خود تصور مى کند و در آن زمان است که فخرفروشى و خودستایى را به اوج مى رساند. مدتى بعد، کم کم این عُجب و خودپسندى به تکبر تبدیل مى شود. انسان متکبر پیوسته به مقایسه خود با دیگران مى پردازد، محاسن و نعمت هاى دیگران در چشم او ناچیز و کم اهمیت جلوه مى کند، بلکه تنها به عیوب و نقص ها مى نگرد و با عیب جویى و استهزا و سرزنش به صورت غیر مستقیم به مدح و ستایش خود مى پردازد. سایه تاریک «من» همه زندگى او را مى پوشاند، او تنها و تنها به «من» و منافع و خواسته هایش مى اندیشد و سخن مى گوید و گام برمى دارد؛ و این تاریکى و ظلمت چنان او را به غفلت و خودبینى و خودمحورى مى کشاند که دیگر حق و حقیقت بر او جلوه اى ندارد و از درک آن عاجز است و این سرآغار جدایى از معبود است.

    شیطان اولین قربانى کبر بود. آنجا که به مقایسه بى دلیل خود با آدم پرداخت و به خلقت او از خاک و آفرینش خود از آتش اشاره کرد و با این برترى طلبى از فرمان الهى سرپیچى کرده و از درگاه حق رانده شد.

    در آیات الهى قرآن مجید تصاویر بسیار بدیعى از طرز تفکر، سخنان و مبارزه شیطان و دیگر مستکبران با پیامبران الهى ترسیم شده است. دقت در این آیات نشان مى دهد که انحراف در قدرت، علم، ثروت و هر نوع برترى مى تواند زمینه ساز غرور و تکبر باشد از صاحبان قدرت خداوند به معرفى فرعون (از پادشاهان بزرگ مصر) مى پردازد که سر بر طغیان برداشته و با نداى «انا ربکم الاعلى»(1) خودخواهى و برترى طلبى را به اوج رسانده و در این راه از هیچ ظلم و جنایت کوتاهى نکرد. هرگز دعوت حضرت موسى را نپذیرفت تسلیم حق نشد تا آنجا که با قدرت قاهره خداوند خود و یارانش همگى در آب هاى نیل، گرفتار شدند. اگرچه فرعون در لحظات آخر با پشیمانى و حسرت از حضرت موسى یارى خواست اما دیگر فرصت ها از دست رفته بودند و اکنون پس از قرن ها، بدن بى جان و مومیایى وحشتناک آن «ربّ الاعلى» دروغین در موزه اهرام مصر عبرت خلق گردیده است. از دیگر مستکبرین از دشمنان حضرت نوح(2)، مخالفان حضرت صالح(3) و مردمى که دعوت حضرت شعیب(4) را نپذیرفتند یاد کرده است.

    گاهى حالت تکبر و برترى طلبى به صورت عمومى و فراگیر در جامعه بروز کرده و رنگ نژادپرستى به آن مى دهد که قرآن از قوم عاد(5) و همچنین قوم بنى اسرائیل خبر مى دهد که دو نوبت در زمین به برترى جویى و فساد مى پردازند(6) و اکنون نیز مى توان نشانه هاى روشنى از این تکبر و ظلم و فساد را مشاهده کرد. گاه علم و ثروت زمینه ساز کبر و خودپرستى است. قرآن مجید از صاحبان علم و ثروت به داستان قارون اشاره دارد. در سوره مبارکه قصص داستان او آمده است، قارون مرد دانشمندى از بنى اسرائیل بود که به جمع آورى ثروت همت گماشت و از احسان به تنگدستان و پرداخت زکوت به حضرت موسى سرباز زد و چنان ثروت هنگفتى برهم زد که حمل کلید گنج هایش جوانان نیرومند را خسته مى کرد(7) و او چنان غرق در این مال و منال بود که در مقابل هشدار نصیحت کنندگانى که مى گفتند: «به خاطر مال و ثروت شادى نکن که خداوند چنین شادى (غفلت) را دوست ندارد(8) و تو باید نصیبى از این مال ببرى و به وسیله آن به آبادى آخرت خود بپردازى و همانگونه که خداوند به تو نیکى کرده تو نیز نیکى کن و فساد نکن که خداوند مفسدین را دوست ندارد.(9) قارون با طرز تفکر مستکبرانه و خودمحور پاسخ داد که: آنچه من دارم از علم و کاردانى من است.(10) در ادامه آیات نکات بسیار جالبى از دو جریان فکرى در جامعه در برخورد با جاه و حشمت قارون و بالطبع با هر ثروتمند دیگر ارائه داده و مى فرماید: زمانى که قارون با همه تجملاتش در میان مردم ظاهر شد گروهى دنیاطلب که همه شادى ها و ارزش انسان را در میزان ثروت او مى بینند با حسرت و اندوه آرزوى داشتن چنین اموالى را داشتند.(11) و گروه دیگر دانشمندان حقیقى و وارسته اى که علم شان چراغ راهشان بود و از باطن و حقیقت این ثروت و قدرت آگاهى داشتند هشدار مى دادند که «واى بر شما (با چنین اندیشه اى) البته که پاداش و ذخیره آخرت براى مؤمنان صالح بهتر است.»(12)

    اما از آنجا که خداوند خود خالق انسان است و بهتر از هر کس بر احوال او داناست در ادامه بلافاصله مى فرماید: «درک این حقیقت تنها مخصوص صابران است.»(13)

    آرى صابر، کسى است که شعله هاى آتش طبع سرکش مهار کند، تلخى مبارزه با زر و زیور دنیا بر خود هموار سازد و در این نزاع درون بر هوس ها و امیال پیروز گردد.

    قارون به مبارزه با حضرت موسى پرداخت تا زمانى که مجازات الهى فرا رسید و زمین یکجا او و همه حشمت و جلالش را بلعید.(14) و به این فساد و خودنمایى خاتمه داد و هرگز او و لشکر و خدم و حشم او نتوانستند با قهر الهى مبارزه کنند و براى نجاتش اقدامى انجام دهند.

    بعد از این حادثه آنان که دیروز آرزوى مال و ثروتش را داشتند با تعجب و ندامت به پوچى و بطلان اندیشه خود و ضعف و ناتوانى او و قدرتش در برابر قدرت الهى اعتراف کرده و گشایش و وسعت رزق را تنها از جانب خداوند دانستند و ادامه حیات خود را نعمت و منتى از سوى خداوند بر خود دانستند و به یقین دانستند که کافران رستگار نمى شوند.(15)

    اى عزیز ... اگرچه ما را قدرت و ثروت فرعون و قارون نیست، اما اصولاً کم و زیاد و اندازه ثروت اهمیتى ندارد، بلکه طرز تفکر و نگرش ما سرنوشت ساز است. شاید یک مدرک تحصیلى، یک پست سازمانى، یک مدل اتومبیل، یک ساختمان و یا حتى یک لباس ما را دچار عجب و تکبر سازد.

    پروردگارا ...

    با همه وجود، عظمت و بزرگى تو را مى ستائیم و سر تعظیم در مقابل تو بر خاک مى نهیم. از تو به خاطر همه نعمت هایت سپاسگزارى مى کنیم و معرفت و شناخت خودت که که منعم و صاحب نعمتى مى خواهیم.

    معبودا ... ما مبارزه اى طولانى و سخت در پیش داریم که توان و قدرتى در خود نمى بینیم، خود را در پناه تو قرار مى دهیم و از تو مى خواهیم که با یارى خود نصرت به ما عطا فرمایى و تقوا و خودنگهدارى، ایمان و عمل صالح به ما عطا بفرمایى. امید که در شماره آینده مطلب را پى گیریم.

    آمین یا رب العالمین

  4. #3



    پى نوشتها:

    1. نازعات، آیه 24.

    2. نوح، آیه 7.

    3. اعراف، آیه 75.

    4. همان، آیه 88.

    5. فصلت، آیه 15.

    6. اسرا، آیه 7.

    7. قصص، آیه 76.

    8. همان.

    9. همان، آیه 77.

    10. همان، آیه 78.

    11. همان، آیه 79.

    12. همان، آیه 80.

    13. همان.

    14. همان، آیه 81.

    15. همان، آیه 82.

  5. صلوات و تشکر


موضوعات مشابه

  1. واکنش "دالایی لاما" به کشتار مسلمانان میانمار توسط بودایی ها
    توسط مهاجر در تالار واحد فرهنگی هنری - معاونت فرهنگی تربیتی
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1392/06/29, 04:44 بعد از ظهر
  2. خاطره زیبای از شهید بابایی و ژنرال امریکایی
    توسط محمد حسین در تالار خاطرات جبهه و جنگ
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/01/20, 01:43 قبل از ظهر
  3. زیبایی های الفبایی در قرآن
    توسط غلامعلی نوری در تالار زیبایی شناسی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/09/27, 06:01 بعد از ظهر
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1389/11/06, 05:40 بعد از ظهر

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •