تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1

    شبهات پيرامون مساله نسخ




    سوال :
    بودن آیات ناسخ و منسوخ در قرآن مستلزم وجود تنافی میان برخی آیات قرآن است كه با آیه «افلا یتدبرون القرآن و لو كان من عند غیراللّه لوجدوا فیه اختلافاكثیرا» 1 سازگار نیست، زیرا این آیه هرگونه تضاد و تنافی میان آیات را نفی می كند.
    پاسخ :
    باید توجه داشت كه وجود تنافی در صورتی است كه ظاهری نباشد هرگاه حكم منسوخ زمانا و ملاكا با حكم ناسخ مغایرت داشت، و هر یك در جای خودمشتمل بر مصلحت زمانی خویش بود، در آن صورت تنافی مرتفع می گردد درحقیقت هیچ گونه تضادی میان دو حكم یاد شده وجود ندارد نهایت امر آن كه مراجعه كننده بایستی جهت یاد شده را كه موجب رفع تنافی است آگاهی داشته باشد.

    پي نوشت
    1- نسا 4: 82.

    آخرین موضوعات ارسالی این تالار:


  2. صلوات و تشکر


  3. #2



    سوال :
    اساسا وجود آیات منسوخه در قرآن چه فایده ای می تواندداشته باشد، جز تلاوت لفظ و فارغ از محتوی؟!
    پاسخ :
    اكثر قریب به اتفاق آیات منسوخه از نوع نسخ مشروط به شمار می آیند، روشن گردید كه حتی آیات به ظاهر منسوخ هر یك در ظرف مناسب خود و شرایط پیش آمده در طول زمان، كاربرد مخصوص خود را خواهدداشت این گونه نیست كه ملاك وجودی آن به طور كلی منتفی گردیده باشد.
    علاوه كه نفس وجود آیات ناسخ و منسوخ در قرآن، سیر تدریجی و مراحل تشریع احكام را نشان می دهد این خود یك ارزش تاریخی ـ دینی است كه مراحل تكامل شریعت را می رساند.
    در پایان باید توجه داشت كه اهمیت موضع قرآن تنها در جنبه تشریعات آن نیست و جنبه های دیگر آن از جمله: اعجاز بیانی آن ـ تا سند زنده اسلام باشد ـ نیزاز اهمیت به سزایی برخوردار است و بایستی همیشه ثابت و استوار باقی بماند هرآیه خود سند اعجاز به شمار می رود و با جاوید بودن اسلام جاوید خواهد ماند.

  4. #3



    شبهه اول: «نسخ» در تشریعیات مانند «بدا» در تكوینیات، به مفهوم واقعی آن برخداوند مستحیل است، زیرا نسخ و بدا هر دو مفهومی یك سان دارند و آن «نشاه رای جدید، پیدایش دیدگاه نوین» كه از قبل پیش بینی نشده است سپس با برخورد باموانع، تغییر رای داده و تشریع یا تكوین جدیدی را آغاز می كند این معنا مستلزم جهل سابق است و با علم ازلی خداوندی منافات دارد!
    پاسخ : نسخ و بدا هر دو بر حسب ظاهرچنین می نمایند اما در علم ازلی الهی همین تغییر فعلی پیش بینی شده بوده است، وفقط بر مردم پوشیده بوده و در موقع خود روشن می گردد، و مردم چنین می پنداشته اند كه تغییر رایی حاصل گشته است مثلا تكلیفی كه سابقا به گونه مطلق تشریع گردیده، بر حسب ظاهر (اطلاق ازمانی) گمان استمرار و تداوم می رفت، كه خداوند در وقت خود روشن ساخت كه از اول مقید بوده و اجل زمانی داشته كه برمردم پوشیده بوده است و اكنون آشكار گشت هم چنین ـ در مورد بدا ـ تغییراتی كه در تكوینیات داده می شود، همه از قبل پیش بینی شده بوده، و در وقت خود روشن می گردد لذا نسخ و بدا، هر دو ظاهری اند نه حقیقی.

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 1391/09/21, 07:42 بعد از ظهر
  2. هفدهمين المپياد بين‌المللی قرآن و حديث جامعة‌المصطفی(ص) آغاز شد
    توسط منادی در تالار اخبار قرآنی جامعة المصطفی العالمیه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/11/17, 10:20 بعد از ظهر
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/10/25, 05:56 بعد از ظهر
  4. نقش فرشته و پيامبر در وحي از نگاه قرآن و روايات
    توسط hoda در تالار وحی از منظر الهیات وحیانی
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1390/07/29, 07:53 بعد از ظهر
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 1390/06/14, 09:04 قبل از ظهر

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •