تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
مشاهده RSS Feed

شهروند قرآنی

ذبح عظیم در قرآن کیست؟

به این مطلب امتیاز بدهید
توسط در تاریخ 1389/10/02 در ساعت 10:22 قبل از ظهر (4123 نمایش)
به راستی ذبح عظیم كه در قرآن آمده و بر ابراهیم وارد شد، چیست؟ آیا گوسفند است؟
گوسفند آن قدر نباید ارزش داشته باشد، كه آن را ذبح عظیم، آن هم از لسان قرآن بگویند: فدیناه بذبح عظیم.
پس حقیقتی دیگر پشت این پرده نهفته است و لذا اگر زانوی ادب در محضر ائمه علیهم السلام به زمین بزنیم، آنها كه تالی و ترجمان كتاب الله هستند، این حقیقت را پرده برداری می كنند.
از حضرت رضا صلوات الله علیه روایت است كه: چون خداوند به ابراهیم علیه السلام امر نمود، گوسفند را به جای اسماعیل ذبح كند، ابراهیم علیه السلام تمنا كرد كه ای كاش گوسفند نیامده بود و فرزندش را به دست خود ذبح می نمود تا این كه دلش شكسته شده و به درجه رفیع صبر و رضا فائز گردد.
به ابراهیم علیه السلام وحی شد كه نزد تو چه كسی محبوب ترین خلق است؟
عرض كرد: حبیب تو محمد صلی الله علیه و آله و سلم.
وحی رسید كه آیا او را بیشتر دوست داری یا خودت را؟
عرض كرد: او را بیشتر از خودم دوست دارم.
فرمود: آیا فرزند او را بیشتر دوست می داری یا فرزند خود را؟
عرض كرد:فرزند او را.
فرمود: آیا مذبوح شدن فرزند او به تیغ ستم دشمنان بیشتر دلت را میسوزاند یا ذبح فرزندت به دست خودت در راه اطاعت من؟
عرض كرد: ذبح فرزند او به دست دشمنان بیشتر دلم را می سوزاند.
فرمود: ای ابراهیم! جمعی، حسین، فرزند خاتم الانبیاء را به ظلم خواهند كشت و با این عمل، مستحق غضب و سخط من می شوند.
ابراهیم علیه السلام جزع نمود و دلش شكست و گریست؛
وحی شد كه ای ابراهیم! جزع تو را بر اسماعیل به جزعت بر حسین صلوات الله علیه فدا کردم و برای تو درجات رفیعه اهل مصایب را واجب نمودم و این است: «وفدیناه بذبح عظیم» (۱) ذبیحه بزرگی را فدای او كردیم (۲)
مرحوم علامه طهرانی نیز در كتاب روح مجرد قضیه ای جالب را مطرح می كند. ایشان می فرمایند: معمولاً در طهران، هر واعظی را كه برای یك دهه برای منبر رفتن در مجلسی دعوت می كردند، در شب آخر وی را برای همان دهه از سال دیگر دعوت می نمودند. در آخرین سالی كه مرحوم دری در قید حیات بود، یك شب از دهه محرم (شب هشتم یا نهم) جوانی از ایشان قبل از منبر سؤال می كند كه مراد از این شعر چیست؟

مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا كه وعده تو كردی و او به جاآورد

مرحوم دری می گوید: جواب این سؤال را در بالای منبر می دهم تا برای همه قابل استفاده باشد.
ایشان در فراز منبر، قضیه نهی آدم ابوالبشر علیه السلام از خوردن گندم، و داستان نان جوین خوردن امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در تمام مدت درازای عمر را بیان می نماید و حتی این كه آن حضرت در تمام مدت عمر ابداً نان گندم نخورده و از نان جوین سیر نشدند و سپس می گوید:
مراد از شیخ در این بیت حضرت آدم علی نبینا وآله و علیه السلام است كه وعده نخوردن از شجره گندم را در بهشت داد؛ ولی به آن عملنكرد و گندم را تناول فرمود و مراد از پیر مغان، حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است كه در تمام مدت عمر نان گندم نخورد و وعده عدمتناول از شجره گندم را او ادا كرده و به اتمام رسانید. این مجموع تفسیر این بیت بودكه وی (مرحوم دری) بر سر منبر شرح داد و منبرش را خاتمه داد.
قبل از پایان سال، مرحوم دری فوت می كند و لهذا در سال بعد در همان شبی كه این جوان سؤال را از مرحوم دری می كند، وی را در خواب می بیند كه: مرحوم دری به نزد او آمد و گفت: ای جوان! تو در سال قبل چنین شبی از من معنای این بیت را پرسیدی و من آن طور پاسخ گفتم. اما چون بدین عالم آمده ام، معنی آن طور دیگری برای من منكشف شده است: مراد از شیخ حضرت ابراهیم علیه السلام و مراد از پیر مغان حضرت سیدالشهدا صلوات الله علیه است و مراد از وعده، ذبح فرزند است كه حضرت ابراهیم علیه السلام بدان امر خداوند وعده وفا داد، اما حقیقت وفا را حضرت اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه، در كربلا به ذبح فرزندش حضرت علی اكبر صلوات الله علیه انجام داد... (۳).

نوشته ای از: سید عباس موسوی مطلق – با اصلاحات
۱ـ سوره مباركه صافات، آیه شریفه ۱۰۷
۲ـ خصائص الحسینیه مرحوم آیت الله شیخ جعفر شوشتری، ۲۱۹، بحارالانوار، ج ،۴۴ ص ،۲۲ عیون الاخبار، ج ۱ . ص ۲۰۹.
۳ـ حافظ و پیرمغان، ص ،۱۸ به نقل از روح مجرد، علامه طهرانی .
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات

  1. هندیانی آواتار ها
    با سلام و تشکر مطلب جالبی بود.