تالار دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله Arabic English Persian
بازیابی رمز
مشاهده RSS Feed

معاون فرهنگی تربیتی

قرآن و استشراق Orientalism بخش دوم

به این مطلب امتیاز بدهید
فعالیت­های قرآنی مستشرقان
مستشرقان در زمینه­ی قرآن در عرصه­های مختلفی کار کرده­اند که اکنون به اهم آن می­پردازیم:عرصه­ی اول. ترجمه­ی قرآن كریم به زبان*های اروپایی و دیگر زبان*هایبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  crystalquran.jpg
مشاهده: 246
حجم:  33.7 کیلو بایت دنیاست. نخستین ترجمه­ی قرآن توسط "پطرس مبجل محترم Peter the Venerableدر سال 1143م. انجام گرفت. این ترجمه چهارصد سال نشر نیافت و در مخزن كتابخانه كلیسا قرار داشت تا نخست مبلغان و روحانیان مسیحی آن را از نزدیک بخوانند و به تبلیغ علیه "قرآن" در سطح دنیا بپردازند.[20]
عرصه­ی دوم. چاپ قرآن كریم است که حدود سال 1530 میلادی در ایتالیا، نخستین بار توسط كلیسا چاپ شد و بسیاری از چاپ*های بعدی قرآن و ترجمه*های آن نیز به وسیله­ی كلیسا بوده که همراه نقدهای حاشیه­ای یا به عنوان مقدمه*ای یا مؤخره*ای بر قرآن، چاپ گردید.[21]
عرصه­ی سوم. بحث معجم­نگاری است. گرچه نیاز حوزه­های علمیه و قرآن­پژوهان به معجم قرآن جهت به دست آوردن واژه­ها و آیات، از نیازهای جدی است؛ لکن این كار (معجم الفاظ قرآن) نخستین بار توسط آقای "فلوگل Flügelمستشرق آلمانی انجام گرفت و آقای "ژول لاگون Julius lagoonمستشرق فرانسوی در حدود 150 سال قبل وارد این عرصه شد و معجم موضوعی قرآن را نوشت.[22]
البته برخی معتقدند که اولین فهرست قرآنی با عنوان "نجوم الفرقان" توسط مصطفی ابن محمد در سال 1811م. در هند نگارش شده است.[23]

عرصه­ی چهارم. بحث دایرة*المعارف ­نویسی است. امروزه می­توان گفت که مشهورترین دائرةالمعارف قرآنی در سطح جهان، دائرةالمعارف قرآنی لیدن است که توسط مستشرقان غربی و شرقی نگارش یافت و با ویراستاری خانم "جین­ دمن مك­اولیف Jane Dammen Mcauliffe" در شهر لیدن هلند در سال 2001م. اولین جلد آن چاپ شد. این کتاب مشتمل بر هزار مدخل در موضوعات و اعلام قرآن می­باشد.[24]
برخی نقاط ضعف دائرةالمعارف لیدن:
1. تكرار تهمت‏هاى مستشرقان نسبت به قرآن؛
2. تناقض گویی درونى در دائرةالمعارف؛
3. نقل اسرائیلیات بدون نقد؛
4. نسبت دادن برخى مطالب غیرمناسب به پیامبران الهى؛
5. عدم استفاده از نویسندگان متخصص قرآن.[25]

مباحث علمی مستشرقان در زمینه­ی قرآن
مستشرقان در حیطه­های علمی فراوانی به مباحث قرآنی پرداخته­اند، اما بیشتر شبهات، نقد، بررسی و آراء آنها در مباحث علوم قرآن است؛ مانند: اعجاز ادبی، علمی و تشریعی قرآن؛ که بیشتر شبهاتشان در زمینه­ی اعجاز قرآن، مربوط به اعجاز ادبی و مصدر قرآن است که وحیانی بودن آن را نمی­پذیرند، تاریخ­گذاری و نزول قرآن، نسخ در قرآن، جمع و تدوین قرآن، تاثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه، تأثیرپذیری قرآن از عهدین، و... که به تناسب مباحث مذکور در زمینه­ی علوم قرآن، وارد مباحث تفسیری نیز شده و در این راستا شبهات و نظریاتی را مطرح کرده­اند.[26] اما بیان این مباحث و نقد آنها از ناحیه­ی علمای شیعه در مجال این نوشتار نمی­گنجد و تنها به معرفی چند کتاب­ مفید که در این زمینه نوشته شده، بسنده می­کنیم:
1. "شبهات و ردود" از آیت­الله محمدهادی معرفت؛
2. "آراء المستشرقین حول­القرآن­ الكریم و تفسیره" از عمر­بن­ابراهیم رضوان؛
3. "شبهات حول*القرآن الكریم و تقنیدها" از قاضی عنایت؛
4. "نقدالخطاب الاستشراقی، الظاهره الاستشراقیه و اثرها فی­الدراسات الاسلامیه" از ساسی سالم الحاج.

نقد کلی استشراق
مستشرقانی که در زمینه­ی قرآن دست به کار شده­اند، با نقدهای بسیاری روبرو هستند؛ در اینجا به اهم آن­ها اشاره می­کنیم:
1. اولین مشکل مستشرقان این است که غالباً نمی­توانند بدون پیش فرض وارد بحث شوند. مستشرقان چون خودشان را مسیحی می*دانند؛ اساساً اسلام را به عنوان دین آسمانی قبول ندارند؛ پس به طور طبیعی با این پیش فرض وارد مباحث قرآنی می­شوند که کتابی غیرالهی را بررسی می­کنند، نه کتابی که صددرصد کلام خداست.[27]
2. برخی از مستشرقان متعصب هستند و برای دفاع از مسیحیت دست به شناسایی اسلام و قرآن زده­اند یا مأمور استعمارند و برای استعمارگران راه درست می­کنند که در نتیجه نمی­توانند صرفاً دیدی علمی داشته باشند.
3. جمعی از مستشرقان غالبا در نشر کتاب­ها و معارف اسلامی به جست و جو و گزینش کتاب­ها و موضوعاتی پرداخته­اند که دارای یک نحوه ضعف بوده که در نتیجه­، ضعفی را برای معارف اسلام درست کرده و ترویج داده­اند.[28]
برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات